به گزارش ایرنا غلامرضا انصاری روز دوشنبه در بازدید از بندر، نوار ساحلی، گمرک، پایانه مسافری و بارانداز راه آهن آستارا در جمع خبرنگاران افزود: ظرفیت های زیادی در حوزه های تجاری و گردشگری آستارا وجود دارد و مقامات محلی و دستگاه های اجرایی باید به منظور اشتغالزایی، برای تقویت آنها تلاش کنند.
وی اظهار کرد: توسعه روابط تجاری و سیاسی با جمهوری آذربایجان مورد تاکید دولت ایران است و جمهوری آذربایجان 500 میلیون دلار اعتبار برای تکمیل خط آهن آستارا - رشت اختصاص داده و پیگیری تسریع اجرای آن از سوی وزارتخانه های ذیربط، مورد انتظار است و اتصال خط آهن آستارا به رشت در تکمیل کریدور شمال - جنوب تاثیرگذار خواهد بود.
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: انتقال کالا از خط ریلی آستارا به روسیه و شمال آفریقا، آسان تر و کم هزینه تر از راه های دیگر است و با توسعه این راه آهن، در تجارت و اقتصاد منطقه تحول بزرگی روی می دهد.
انصاری گفت: روادید سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران از چند سال قبل لغو شده و صدور روادید ایرانیان برای سفر به آن کشور تسهیل می شود و وزارت امور خارجه ایران، امکان تردد و تجارت مرزنشینان تا شعاع 45 کیلومتری جمهوری آذربایجان را پیگیری می کند.
راه آهن آستارا - آستارا برای پیوند ریلی ایران و جمهوری آذربایجان در اوایل سال جاری به بهره برداری رسید و قطارهای روسیه و جمهوری آذربایجان با گذر از آن خط ریلی در بارانداز راه آهن آستارا کالای خود را تخلیه می کنند و بعد از اتصال این مسیر ریلی به راه آهن قزوین-رشت، کریدور ریلی شمال-جنوب تکمیل خواهد شد.
بندر چند منظوره آستارا با 60 هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی های 2 هزار و 500 تنی، پیش بینی و طراحی شده و بعد از تکمیل، با اختصاص یک میلیون و 500 هزار تن از ظرفیت به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی و 2 میلیون تن به تخلیه و بارگیری سایر کالاها، ظرفیت پذیرش همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی را خواهد داشت.
شهرستان مرزی بندر آستارا با91 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.