فرماندار ماسال در جلسه شورای اداری این شهرستان که با حضور رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد به تشریح دغدغه های مردم شهرستان در حوزه منابع طبیعی پرداخت.

به گزارش ایلنا از ماسال، محمدجواد عامر در جلسه شورای اداری شهرستان ماسال که با حضور خلیل آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و حجت شعبان پور معاون عمرانی استاندار گیلان در سالن جلسات فرمانداری شهرستان ماسال برگزار شد اظهار داشت: شهرستان ماسال بر اساس آمار سال ۹۵ دارای دو شهر ماسال و شاندرمن است  و ۱۰۹ روستا دارد که ۱۴ روستای آن فاقد سکنه و ۸۰ روستا دارای شورای اسلامی و ۷۳ روستا دارای دهیاری و ۷۷ روستای آن دارای طرح هادی است.

فرماندار ماسال مسئله  اعمال ماده ۴ و اجرای کامل طرح هادی مصوب را از مهمترین دغدغه های شهرستان ماسال  برشمرود و افزود:  مشکلی که در این زمینه وجود دارد بحث تغییر و تحول بین دو اداره است، در اینجا باید سندهای جامع تفکیکی و تک‌برگ باشد که اجرای این فرایند بسیار زمان‌بر است.

عامر ادامه داد: مشکل بعدی روستاهایی است که داخل طرح‌های جنگلداری قرار می‌گیرند و در این روستا لازمه اجرای طرح هادی انتزاع از طرح جنگلداری است که برای این کار باید پرونده‌ها به کشور ارسال شود تا بعد تصمیم‌گیری شود که لازم است برای تسریع در کار،به استان تنفیذ اختیار شود.

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری را برای پیشگیری از وقوع سیلاب‌ها ضروری دانست و اظهار داشت: شهرستان ماسال مستعد سیلاب است و اجرای طرح آبخیزداری تا حد زیادی می تواند از بروز سیلاب جلوگیری کند، در همین راستا در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان عدد و رقمی برای این کار در نظر گرفته می‌شود اما برای شهرستان جوابگو نیست.

فرماندار ماسال ادامه داد: هم‌اکنون در ییلاق اولسبلنگاه ماسال و خشکه دریای شاندرمن حجم زیادی از رسوبات دپو شده است که اگر سیلاب شدیدی داشته باشیم آسیب‌های فراوانی برای شهرستان خواهد داشت.

فرماندار ماسال تداخل منابع باستانی با عرصه‌های منابع طبیعی را مسئله دوم شهرستان دانست، گفت: برای اینکه بتوانیم جذب گردشگری انجام دهیم پروژه‌های باستان‌شناسی باید انجام شود اما این تداخل منجر به جلوگیری از کاوش‌های باستانی می‌شود و این موضوع در روستای باستانی اسبه ریسه رخ داده است.

عامر با بیان اینکه در سال ۸۶ طرح هادی شهرستان ماسال تصویب شده است، تاکید کرد: در  بسیاری از نقاط شهری شهرهای ماسال و شاندرمن با کاربری مسکونی دچار مشکل هستند و در ساخت‌وسازها در صورت استعلام معمولاً با مخالفت مواجه می‌شویم.

وی مسئله تمدید واگذاری طرح گردشگری ریزه‌مندان به شهرداری ماسال را دیگر مسئله مرتبط با منابع طبیعی در شهرستان عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح ۵ سال قبل به شهرداری واگذار شد اما شهرداری به دلیل تغییر و تحولات صورت گرفته در سال آخر اقدام به شروع پروژه کرد که متأسفانه به پایان طرح برخورد کرد، در این زمینه  انتظار می رود،  تمدید این واگذاری بر اساس ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌هاست.

فرماندار ماسال تعیین تکلیف وضعیت مردم ساکن مناطق ییلاقی را بزرگ‌ترین مشکل موجود با منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: این مشکل برای مردم ساکن در مناطق ییلاقی است و دغدغه بزرگی برای مسئولان شهرستان اعضای شورای تأمین است.

وی با اشاره به اجرای طرح مدیریت پسماند در ییلاقات ماسال ، خاطرنشان کرد: : پیمانکار در این منطقه اجرای طرح کرده است و ما انتظار داریم این طرح ادامه پیدا کند و برای ما مهم نیست که چه کسی طرح را ادامه دهد اما دغدغه شهرستان این است که محیط پاک ایجاد شده حفظ شود تا گردشگران جذب منطقه شود.

عامر با بیان اینکه یک طرح غیرچوبی از سوی منابع طبیعی برای ییلاقات تهیه شده است، گفت: ما انتظار داریم این طرح با کمترین هزینه و چالشی ایجاد شود و اگر قرار است این طرح اجرا شود، دغدغه‌های مسئولان شهرستان لحاظ شود .

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.