علی اصغر داداش پور روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های بالای موجود در بخش کشاورزی گیلان ، بوم گردی مبتنی بر کشاورزی می تواند کانون توجه قرار گیرد و درآمدهای مضاعفی را در روستاها برای کشاورزان ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد:در بسیاری مناطق روستایی گیلان باغهای چای، توتون، چایکاری ، تولید میوه و دیگر محصولات کشاورزی وجود دارند که فرصت اقامتی و دید و بازدید را برای گردشگران فراهم می کنند که بویژه نوغانداری به سبب ویژگی های هنری و چه در برآیند تولید و چه کار با موجود زنده ای سرشار از هنر آفریدگار می تواند تکیه گاه و جاذبه خوبی برای ورود گردشگران و مسافران به گیلان باشد و فرصت های جالبی برای گردشگران ایجاد کند.
داداش پور ، با تاکید بر رویکرد زنجیره ای ابریشم بعنوان بخشی از این صنعت گفت: استان گیلان نیمی از نوغان کشور را تولید می کند و باید به همان نسبت هم فرصت برای تبدیل پیله به نخ و نخ به محصول نهایی مانند فرش را در قالب یک زنجیره مورد توجه باشد که سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و هم سازمان صنعت ، معدن و تجارت باید در حوزه صنایع ابریشم اقداماتی را انجام دهند که کشاورزان مجبور به خام فروشی محصول و پیله در استان نباشند .
وی یادآورشد: از سازمان صنعت ، معدن و تجارت انتظار داریم در سیاست های خود به حوزه صنعتی ابریشم بپردازند و این موضوع به نوعی دنبال شود که موانع تولید رفع شود تا کشاورزان گیلانی بتوانند پیله های تولیدی خود را در همین استان تبدیل به نخ و محصول نهایی نمایند.
وی تاکید کرد: در گیلان صنایع غیر فعالی در بخش ابریشم وجود دارند که باید با همکاری همه دستگاهها احیا شوند که سازمان صنعت ،معدن و تجارت در این زمینه نقش مهمی دارد.
نوغانداری در 13 استان کشور انجام می شود. 11هزارهکتار اراضی کشور زیر پوشش باغ توت قرار دارند . استان گیلان با داشتن حدود نیمی از نوغان کشور نقش مهمی در این بخش دارد.
شهرستان لاهیجان 300هکتار توتستان و سیاهکل 80 هکتار توتستان فعال دارند.
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.