عیسی منصوری عصر سه شنبه در جلسه کارگروه اشتغال گیلان در رشت با بیان اینکه یارانه اشتغال امسال نیز تداوم خواهد داشت، افزود: در انتهای طرح ها تسهیلات یارانه اشتغال اختصاص می یابد.
وی با بیان اینکه تسهیلات به تنهایی اشتغال ایجاد نمی کند، تصریح کرد: نگاه ما به وام اشتغالزایی نیست؛ پرداخت وام یکی از ابزارها و مولفه های اشتغالزایی است اما به خودی خود اشتغال ایجاد نمی کند.
وی با تاکید بر اینکه ارزیابی ما اینست که ظرفیت جدیدی در صنعت شکل نمی گیرد، اظهار کرد: بخش کشاورزی ظرفیت زیادی به غیر از صنایع تبدیلی ندارد که البته کشاورزی در گیلان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
منصوری بخش خدمات به ویژه گردشگری را یکی از ظرفیت های مهم در اشتغالزایی دانست و گفت: گیلان با استفاده از مواهب الهی ظرفیت خوبی را در این بخش دارد.
وی گفت: طرح هایی که در رابطه با گردشگری در گیلان شکل گرفته بسیار ارزشمند است و از لحاظ ملی نیز به آن کمک می شود چراکه بخشی از منابع قابل تصمیم گیری در سطح ملی به طرح های فراگیری که اثربخشی منطقه ای دارند، تعلق می گیرد.
وی با اشاره به اینکه در باره طرح های صنعتی قانون ما را محدود کرده است ، افزود: برای شهرک های صنعتی زیر 10 هزار ظرفیت امکان پرداخت سرمایه در گردش 10 تا 12 درصد وجود دارد .
منصوری آموزش ها را برای روستاییانی که متقاضی تسهیلات اشتغال روستایی هستند، ضروری عنوان و تصریح کرد: هشت هزار میلیارد تومان در کشور طرح معرفی کردیم درصورتی که اعتبارمان شش هزار میلیارد تومان است که بخشی از مشکلات سیستمی است.
وی با اشاره به مشکل نداشتن ضمانت سرمایه گذاران کشاورز روستایی گفت: صندوق های ضمانت برای سرمایه گذاران روستایی را تا 500 میلیون تومان ضمانت می کنند.
منصوری خاطرنشان کرد: در توافق بانک ها توسعه و تعاون، وام های زیر 250 میلیون تومان با سفته قابل پرداخت است.
وی با تاکید بر ضرورت تسریع در صدور مجوزها افزود:گاهی تاخیرها سیستمی ،برخی وقت ها دقت و گاهی نیز سلیقه ایست اما باید بر سرعت عمل کار اهتمام داشت که گیلان با وجود تاخیر با توجه روش های اصولی و دقت از استان های موفق کشور خواهد بود.
منصوری با بیان اینکه پروژه های گردشگری منجر به عمران روستاها و توسعه و اشتغالزایی پایدار می شود.
وی افزود: عدم نظارت بر پروژه ها و زمین فروشی در روستاها اشتغال پایدار را از بین برده و به بافت فرهنگی آسیب می رساند و موجب مهاجرت روستاییان می شود.
منصوری اجرای پروژه های گردشگری در گیلان را حائز اهمیت دانست و گفت: در استان گیلان مهاجرت مردان به شهرها زیاد شده و بدنبال آن ازدواج دختران در روستاهاکمتر اتفاق می افتد.
وی آموزش و فرهنگسازی را ضروری دانست و گفت: باید فرهنگ و الگوی معماری سنتی و استانداردها در مبحث گردشگری حفظ شود .
وی خاطر نشان کرد: استان گیلان نگرانی در تامین منابع مالی نداشته باشد ، چرا که دارای برنامه مشخص و اثر بخشی منطقه ای است.
محمود ایزد دوست مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز گفت: تاکنون 14 هزار و 950 طرح جهت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری اخذ شده که چهار هزار و 700 پرونده در حال رفع نواقص است.
7296 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.