هنوز چه بسیارند مردمانی که از لمس تاریخ در موزه ها لذت چندانی نمی برند؛ اینان تاریخ را فراموشی معنا می کنند اما برای افرادی با تصورات تاریخی بهترین موزه های دنیا مانند گنجینه ای گرانقدر و غنی از تاریخ است. در همین راستا چه بسیار افرادی که اسناد را پوچ شمرده و گاه اسنادی را که می توان حلقه ای گمگشته از تاریخ این مرز و بوم تلقی شود را در کنج گنجه های کهن، خوراک موریانه ها کرده و از آیندگان دریغ می ورزند.
امروز بهترین موزه های دنیا ترکیبی از اطلاعات جذاب و آثار هنری را همزمان در معرض دید گردشگران قرار می دهند که می توان در این راستا به موزه های آرمیتاژ سن پترزبورگ، کتابخانه ملی روسیه با گنجینه ای عظیم از اسناد ، متروپلیشن آمریکا، موزه قاهره، گالری اوفیتزی فلورانس و لوور فرانسه اشاره کرد.
گشت و گذار در موزه ها امروز می توانند نخستین وجه سفر قرار گیرند، بطوریکه اگر امروز در موزه ای با نخستین جراحی مغز در شش هزار سال تاریخ این سرزمین در شهر سوخته سیستان و بلوچستان آشنا می شویم یک برگ سند ما را به هویتی عظیم در فرهنگ ، سیاست ، تجارت و ... در تاریخ این مرزو بوم سوق می دهد.
مهران اشراقی یکی از مجموعه داران گیلانی معتقد است: هر برگ سند هویت است؛ چراغی است تابنده بر نقاط تاریک جامانده در تاریخ که می تواند هویت آیندگان را غنا بخشد.
وی با اشاره به جمع آوری مجموعه اسنادی کهن از تاریخ تجارت گیلان اظهار کرد: اسناد شناسنامه این مرز و بوم است و هر برگ، با واگویه بخشی از هویت این مرز و بوم مردمان این سرزمین را با سوق دادن به تاریخ با فرهنگی مواجه می کند که گاه کشورهایی در صدد ساخت دروغین این نوع هویت ها برای کشور خویش هستند.
وی با استقبال از نگارخانه دائمی اسناد در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان گفت: این روند از فعالیت در حوزه اسناد موجب اعتماد و آگاهی بخشی در زمینه جمع آوری اسناد مردمی خواهد شد و بسیاری از تک سند ها را از شر موریانه ها خواهد رهانید.
وی اسناد را منابعی غنی برای پژوهش و تحقیق در ادوار گذشته ، امروز و آینده توصیف کرد.
مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان ضمن اعلام خبر راه اندازی نگارخانه دائمی اسناد در این نهاد بیان کرد: آرشیو ملی جایگاه امنی برای اسناد اهدایی است و مردم نسبت به حفظ و احیا اسناد اهدایی اطمینان داشته باشند.
ژاله حساس خواه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآور شد: متاسفانه اهدای اسناد موضوعی است که در جامعه مغفول مانده و متاسفانه صاحبان اسناد در واهمه اهدا سر می کنند؛ برپایی نگارخانه دائمی اسناد با به نمایش گذاردن اسناد احیا شده، شاید اندکی از بار این واهمه کاسته و موجب ترغیب اهدا از سوی دارندگان اسناد شود.
وی اظهار کرد: اسناد اهدایی در گیلان پس از کارشناسی و باکتری زدایی، به صورت امانی در اختیار آرشیو ملی در تهران قرار می گیرد که پس از مجهز شده گیلان به مخزن نگهداری اسناد، به این استان تحویل شود.
به گفته حساس خواه ، اسناد به واقع نماد هویتی ماست و می بایست این هویت به نسل های نو منتقل شود؛ بنابراین موضوع، دارندگان اسناد می بایست نسبت به آن اهتمام داشته و اجازه ندهند اسناد هویتی و تاریخی این سرزمین کنج گنجه ها بپوسد.
وی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان را به عنوان همکاری امین و متخصص برای مدیران استان در تعیین تکلیف بایگانی دستگاه های متبوعه شان دانست و از مردم نیز خواست حفظ اسناد را حفظ هویت خویش بدانند و برای مانایی این هویت، آنها را به سازمان ملی اسناد اهدا کنند.
وی تاکید کرد: با همکاری مسئولان استان می توانیم علاوه بر آزادسازی فضای اداری، بسیاری از میراث مکتوب را از این بایگانی ها شناسایی کرده و برای غنی سازی آرشیو ملی گیلان که نماد هویت ملی استان است، به این گنجینه ارزشمند انتقال دهیم.
اسناد به‌ گفته کارشناسان، بعنوان یکی از مهم‌ترین منابع تاریخی اهمیت زیادی در پژوهش‌های تاریخی در یک دوره یا زمان تاریخی دارند و در مواردی تنها شواهد حکایت‌کننده از تغییر و تحولات جامعه انسانی هستند.
نخستین نمایشگاه نگارخانه یاد شده ، اسناد گیلان در انقلاب مشروطه خواهد بود که چهاردهم مردادماه امسال به مناسبت صدور فرمان مشروطیت در سال 1285 هجری شمسی رونمایی خواهد شد.
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.