شهردار رشت گفت: میراث فرهنگی تأمین هزینه های مرمت ساختمان تاریخی شهرداری را در قبال انتقال سند ساختمان شهرداری به میراث مطرح کردند که شهرداری رشت با توجه به اینکه ساختمان هویت اصلی شهر بوده و متعلق به مردم است این موضوع را نپذیرفته است.

به گزارش ایلنا از رشت، جلسه کارگروه کیفیت محیط زندگی در تالار گفتمان ساختمان تاریخی شهرداری رشت با حضور مسعود نصرتی شهردار رشت، رضا رسولی رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت، اسماعیل حاجی پور رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت، اعضای کارگروه کیفیت زندگی، مدیر نوسازی و تحول اداری، رئیس اداره مطالعات و نمایندگانی از سازمان عمران و بازآفرینی با موضوع مرمت کاروانسراهای بازار مرکزی شهر رشت (ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی) همچون کاروانسراهای سعادت، چینی جان، ملک، گلشن، محتشم، طاقی بزرگ، طاقی کوچک و ساختمان ساعت برگزار شد‌.

بعد از ارائه جمع‌بندی و گزارش مختصر اعضاء به شهردار رشت، نصرتی دو موضوع احیاء و مرمت کاروانسرا و ساختمان ساعت شهرداری رشت را مطرح کرد.

شهردار رشت که تجربه مرمت بزرگترین کاروانسرای شهری خاورمیانه (کاروانسرای سعد‌السلطنه) در قزوین را در کارنامه کاری خود دارد، ایجاد جذابیت شهر را اولین گام در مرمت بناهای واجد ارزش در سطح شهر رشت عنوان کرد و گفت: در ابتدای مرمت کاروانسرای سعد السلطنه به دلیل هزینه بالای مرمت، هیچگونه جذابیتی وجود نداشته و از آنجایی که این بنا نمونه اولین مرمت در شهر قزوین بوده با چالش ها و مشکلات خاصی مواجه شد، که سرانجام با ورود نقش حاکمیتی شهرداری شروع فرایند مشارکت مردمی افزایش یافت و بعد از مرمت این کاروانسرا بسیاری از سرمایه‌گذاران و مردم نیز راغب به این امر شدند و بدین شکل فرایند مرمت بسیار هموارتر شد.

وی بناهای خاص را سرمایه های اصلی شهر عنوان کرد و افزود: این بناها متعلق به یک فرد و یک دوره نیست، بلکه به کل شهر و مردم تعلق دارد. بنابراین نباید در اتمام تکمیل فرایند تعجیل داشت و از طرفی با طولانی شدن این فرایند نباید زمان را در اجرای آن از دست داد و لازم است شروع این فرایند هرچه سریع تر صورت پذیرد.

مسعود نصرتی گفت: شهرداری رشت می تواند از تجارب دیگر شهرها چون کاشان، تبریز، یزد و اصفهان در حوزه مرمت بناهای با ارزش استفاده نماید.

شهردار رشت خاطر نشان کرد: در شهر کاشان حدود ۸۰۰ کاروانسرا و خانه قدیمی وجود دارد که در گذشته صاحبان این املاک پیگیر تخریب آنها بودند ولی مسئولین امر با تشکیل دبیرخانه و برنامه ریزی های لازم در این رابطه، ۴۰۰ خانه و بنا را توسط صاحبان آنها مرمت و مورد بهره برداری قرار دادند.

نصرتی در باره کاروانسراهای بازار مرکزی شهر رشت بیان داشت: در حال حاضر سرمایه گذار جهت احیاء و مرمت کاروانسرای طاقی بزرگ با مشارکت مالکین آنها مراجعه کرده و درحال تدوین طرح پیشنهادی جهت مرمت این کاروانسراها توسط مشاورین خود است.

شهردار رشت با پیشنهاد دعوت سرمایه گذار و مشاورین به حضور در کارگروه تصریح کرد: با ورود سرمایه گذار و مشاورین در کارگروه، اعضاء می توانند دلایل طرح و نقاط ضعف احتمالی آنها را مورد بررسی قرار دهند.

وی با اشاره به ضرورت بهینه کاوی مرمت ساختمان شهرداری رشت با استفاده از تجارب مرمت ساختمان شهرداری در شهرهای قزوین و تبریز گفت: می توان با بازدید و دریافت اطلاعات از تجارب آنها به بهینه کاوی مرمت ساختمان شهرداری پرداخت.

وی با اشاره به قدمت ۱۰۰ ساله ساختمان ساعت شهرداری رشت یادآور شد: این ساختمان می تواند با کاربری عمارت بلدیه و رصدخانه شهری رشت مرمت شود و دراختیار شهروندان رشت و گردشگران قرار گیرد.

وی افزود: موضوع همچنان در حال پیگیری است و از جهت دیگر میراث فرهنگی نیز تأمین هزینه های مرمت را در قبال انتقال سند ساختمان شهرداری به میراث را مطرح کردند که شهرداری رشت با توجه به اینکه ساختمان هویت اصلی شهر بوده و متعلق به مردم می باشد، این موضوع را نپذیرفته است.‌

در ادامه این جلسه واهانیان که از اعضای این کارگروه بوده و مرمت ساختمان ساعت را در زلزله سال ۶۹ برعهده داشت، تأکید کرد: این ساختمان باید هرچه زودتر تخلیه و سپس به غیر از برق نورپردازی و نمای این ساختمان، برق داخلی این عمارت قطع گردد و همچنین لازم است طرح مرمت ساختمان سریع تر اصلاح شده و فرایند آن آغاز  شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.