رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: شناسایی و جذب نیروهای نخبه در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از رشت، شاهرخ یوسف‌زاده چابک در سومین جلسه شورای توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی استان گیلان با اشاره به تشکیل شورای توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی در استان گیلان در سال‌های اخیر گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان، توانست با ترسیم نقشه استراتژیک و تدوین برنامه راهبردی در راستای چشم انداز 10ساله، علاوه بر پرداختن به حوزه‌های درمانی و بهداشتی، به مقوله علوم پایه و رشته‌های بین رشته‌ای که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نیز بپردازد.

 یوسف‌زاده، بحث کاربردهای بالینی و تقویت رشته‌های بین رشته‌ای و مهندسی بافت را از دیگر برنامه نوین سلامت استان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: مشارکت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و سازمان‌های ذی‌ربط مانند دانشگاه گیلان، دانشگاه آزاداسلامی، جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری و سایر سازمان‌ها، موقعیت ویژه‌ای برای استان گیلان فراهم آورده تا در مسیر آینده علمی برای کاربردی و عملیاتی‌شدن تحقیقات علمی گام‌های موثری برداشته شود. در این زمینه، برای توسعه فعالیت‌ها،  شناسایی و جذب نیروهای نخبه استان در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشی گیلان با اشاره به اینکه در یک‌سال اخیر، هفت پیوند موفقیت‌آمیز کبد در گیلان انجام شده، تصریح کرد: انجام عمل پیوند مغز استخوان، قلب و ریه نیز از جمله اقدامات در دست انجام دانشگاه است که نیاز به همکاری‌های بین بخشی دارد زیرا بحث پیوند و زیرساخت‌های بالینی و علوم پایه نقش ویژه‌ای در زمینه سلول‌های بنیادی ایفا می‌کنند. راه‌اندازی رشته‌های بین رشته‌ای پزشکی مانند PHD سلول کاربردی و مهندسی بافت نیز در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: همزمان با تاسیس مجتمع پیشرفته پزشکی، دو کار گروه علوم اعصاب و ژنتیک نیز کنار این مجتمع در زمینه سلول‌های بنیادی فعالیت خواهند داشت. در این راستا بحث نانوتکنولوژی مکمل این دو کارگروه خواهد بود. همچنین راه اندازی آزمایشگاه اختصاصی در زمینه سلول های بنیادی از دیگر برنامه های در دست اقدام دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

 یوسف‌زاده با بیان اینکه شناسایی ظرفیت‌ها، منابع، امکانات و تجهیزات حوزه سلول‌های بنیادی همت و عزم جمعی می‌طلبد تا فعالیت‌های علمی متمرکز شود، یادآور شد: از سوی دیگر داشتن چشم انداز و برنامه راهبردی مشخص در این زمینه، از دیگر ضروریات است. هر حوزه باید نسبت به تدوین برنامه عملیاتی خود  اقدام کند.

وی کمک خیرین سلامت را برای تامین منابع شرکت‌های دانش‌بنیان اثرگذار عنوان کرد و افزود: حضور اندیشمندانی مانند پرفسور سمیعی در استان گیلان نقطه عطفی در همکاری‌های بین سازمانی فراهم کرده ولی لازم است در این حوزه، نگاه بین‌المللی داشته باشیم و از ظرفیت‌های سایرین نیز بهره‌مند شویم. در این راستا، توسعه مشارکت‌های بین بخشی در سازمان‌ها می‌تواند بستر مناسبی برای ارتقای فعالیت در حوزه سلول‌های بنیادی باشد.

یوسف‌زاده چابک در پایان با بیان اینکه راه‌اندازی منطقه علمی دره سفیدرود در زمینه توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در این استان برای رسیدن به اعتلای علمی کشور، این استان می‌تواند به عنوان پایگاه ویژه خاورمیانه مطرح شود.

نعمتی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با بیان این که مراکز علمی استان گیلان علیرغم اقدامات خوبی که انجام داده اند، افزود: خوشبختانه با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی که در اسنان گیلان وجود دارد و با مشارکت دانشگاه گیلان و سایر سازمان های ذیربط به سمت عملیاتی شدن برنامه ها  پیش می رویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.