به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمد بهشتی روز پنجشنبه در سی و پنجمین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با موضوع امتناع از زمینه افزود: طی دهه‌های اخیر و از سال 1335 که درآمد نفتی به صورت جدی تر وارد اقتصاد ایران ‌شد، کوشیدیم غلط های سرزمین مان را بگیریم.
وی این مشکلات را به بیماری اوتیسم تشبیه و بیان کرد: در بیماری اوتیسم ممکن است فرد نابغه باشد، اما توانایی انجام یک کار ساده و پیش پا افتاده را ندارد و ما دچار چنین وضعیتی شده ایم.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور ادامه داد: پیشتر هرکس که در این سرزمین زندگی می کرد، مالیات می داد و این، امری بدیهی است ولی فرار از مالیات، اقدام جدیدی است که در گذشته، مشاهده نمی شده است.
وی اتکاء به نفت خام را به دلیل نداشتن استعداد در تولید ارزش افزوده دانست و گفت: قبل از ظهور صنعت در اروپا، صنعت در ایران وجود داشته و سرزمین ما جزو کشورهای پیشرو در صنعت بوده و از دیرباز، در بازارهای ما در کنار فروش، تولید هم مطرح بوده است.
بهشتی بازار آهنگران و کفاشان را از جمله این موارد عنوان کرد و گفت: کشاورزی و دامپروری در کنار پرداختن به صنعت و تجارت در ایران مورد نظر بوده است.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به وجود تفاوت هایی بین ایران و کشورهای اروپایی گفت: برنامه ای که در آن سرزمین قابل اجراست، برای کشورمان نتیجه بخش نیست و اجرای آن، موجب وارد آمدن خسارت هایی می شود.
وی با بیان اینکه اکنون نیازمند تغییر متناسب با شرایط هستیم، افزود: فرهنگ به معنای دانایی، از تعامل تاریخی انسان با محیط حاصل می شود و با توجه به اینکه دچار نسیان نسبت به فرهنگ شده ایم، راه‌حل آن یادآوری است.
بهشتی خاطرنشان کرد : در طول تاریخ، دانایی توسط فرهیختگان و فرزانگان به دانش تبدیل شده اما نظام آموزشی ما ، سواد را معادل دانایی می‌داند و آن را آموزش می‌دهد که زیاد دوام ندارد.
سلسله نشست های تخصصی توسعه، هر ماه به همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار می شود.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.