سابقه کشت چای به حدود یکصد سال پیش با آوردن چهار هزار اصله نهال چای از کشور هندوستان به شهرستان لاهیجان توسط کاشف السلطنه باز می گردد . این محصول تاکنون افت و خیزهای فراوانی داشته است.
در گذشته چایکاری در گیلان از رونق بسیاری برخوردار بود اما به دلیل کاهش انگیزه چایکاران ،طی سالها بخشی از باغ های چای از چرخه تولید خارج شد .
اما در سال های اخیر بویژه در دولت تدبیر و امید بار دیگر ارتقای کیفیت چای در دستور کار قرار گرفت و تلاش بر این است که با افزایش انگیزه باغداران باغ های متروکه بار دیگر به عرصه تولید برگردند .
به عقیده کارشناسان ، چای ایرانی از چای های خوش عطر و طعم دنیا محسوب می شود و تولید چای کیفی به رعایت دقیق اصول و روش هایی مانند برداشت برگ سبز و سپس نحوه عمل آوری آن در کارخانه ، انبارداری ، بسته بندی و عرضه به بازار بستگی دارد.
سازمان چای ، ناظران ، چایکاران و کارخانه های چایسازی زنجیره کامل تولید چای با کیفیت محسوب می شوند که دست یابی به هدف تولید چای کیفی به همکاری این زنجیره نیازمند است.
رعایت نکات فنی سازمان چای کشور در ارتباط با خرید برگ سبز چای و همکاری متقابل چایکاران، مدیران کارخانه ها و ناظران خرید برگ سبز از طریق برداشت با کیفیت و دقت در خرید برگ سبز و امانت‌داری سبب خواهد شد تا در سال حمایت از کالای ایرانی، محصول باکیفیت به دست مصرف‌کننده برسد که این خود باعث رونق اقتصادی و شکوفایی بیشتر این صنعت خواهد شد.
این روزها چین اول برگ سبز بهاره که عالی ترین و پر مشتری ترین چای خشک از آن فرآوری می شود به پایان رسیده است و شروع چین دوم برگ سبز چای به زودی آغاز می شود که سازمان چای می تواند با خرید و پرداخت به موقع برگ سبز چای از چای ایرانی حمایت کند . این کار یک نوع تشویق محسوب می شود تا کشاورزان جدیت بیشتری به امور چایکاری داشته باشند.
چایکاران و دست اندرکاران چای معتقدند که چای نیاز به حمایت ، عزم و عرق ملی مصرف کنندگان دارد تا با خرید این کیفی ترین و سالم ترین چای تولید داخلی به حمایت از کالای ایرانی بپردازند تا هیچ چایی در انبارها انباشت نشود و کشاورزان بتوانند به ادامه تولید محصول با کیفیت تشویق شوند.
یک چایکار و حسابدار یکی از واحدهای چایسازی لاهیجان می گوید: نظارت بر فرایند تولید از سوی سازمان چای باید از باغ چای بویژه در هرس آغاز شود این درحالی است که این نظارت در باغ چای وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ است .
رحیم فتحی افزود: باید ارتباط بین کارخانه دار و کشاورز تقویت شود و با همکاری این دو قشر می توان چای با کیفیت تولید کرد.
به گفته وی کیفی سازی فقط در 15کارخانه چایسازی صورت می گیرد و بقیه نسبت به آن توجهی ندارند.
وی اظهارداشت:آموزش توسط سازمان چای به باغداران و انجام عملیات بهزراعی باید در شش ماه دوم سال انجام گیرد که بهزراعی می تواند موجب ایجاد انگیزه در چایکاران و احیای باغ های چای شود و بر درآمد آنان اثر مثبت بر جای بگذارد.
وی گفت: هزینه نهاده های کشاورزی ، دستمزد کارگر و هزینه های جانبی هر سال نسبت به سال قبل افزایش می یابد که این امر یکی از مشکلات چایکاری شمال است که باید برای آن چاره اندیشی شود.
برخی صاحب نظران نیز می گویند در کنار پرداختن به کیفی سازی چای باید به افزایش تولید نیز توجه شود تا بتوان بخشی مهمی از مصرف داخلی در کشور تولید و عرضه شود.
به نظر آنان در افزایش تولید باید به موضوعات خیلی مهم فناوری جدید ، آبیاری و بهزراعی توجه کرد که فناوری و آبیاری می تواند تا دو برابر محصول را در واحد سطح افزایش دهد و بهزراعی باغ های چای موجب احیای باغهای چای شده و با افزایش محصول انگیزه چایکار را افزایش می دهد.
معاون بازرگانی و تنظیم بازار سازمان چای نیز با بیان این که تولید کیفی چای داخلی در دستور کار سازمان چای قرار دارد تصریح کرد تولید کیفی چای با افزایش انگیزه در چایکاران ، افزایش تولید چای داخلی را هم در پی خواهد داشت .
گودرز خردادپور افزود : با توجه به برنامه پنجساله سازمان چای مبنی بر ایجاد شبکه های آبیاری و انجام عملیات بهزراعی می توانیم افزایش محصول داشته باشیم و تا حدودی در تولید چای به گذشته دور نزدیک شویم .
وی یادآورشد: سطح زیرکشت چای در گیلان و مازندران در گذشته 34هزار هکتار بود که هم اکنون سطح باغ های فعال به 21هزار هکتار رسیده است که امکان افزایش آن تا حداکثر 28هزار هکتار وجود دارد ، همانگونه که طی چند سال اخیر چهارهزار هکتار از باغ های چای توسط کشاورزی احیاء شد و زیر کشت محصول رفت با ایجاد انگیزه در چایکاران این میزان قابل دسترسی است.
وی اظهارداشت: دولت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به چایکاران را در دستور کار خود قرار داده است به گونه ای که پرداخت تسهیلات بهزراعی باغها در سال 93به میزان 14میلیارد تومان ، 94به میزان 10میلیارد تومان و سال 95هم 35میلیارد تومان اختصاص یافت.
وی تصریح کرد:برای رسیدن به تولید کیفی چای باید ارتقای کیفیت ، بسته بندی و بازرگانی چای مورد توجه قرار بگیرد و اجازه داده نشود که چای سنواتی بار دیگر به عنوان یک تهدید وارد بازار شود و باید جلوی ورود بی رویه آن به بازار گرفته شود تا به فروش این محصول با کیفیت لطمه ای وارد نشود.
178 واحد چایسازی در گیلان و مازندران وجود دارد که در سال گذشته تعداد 151 واحد فعال بودند .
نیاز داخلی به چای خشک 110هزار تن برآورد شده است که در سال گذشته 108 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شد و از این میزان برگ سبز 24هزار تن چای خشک تولید و عرضه شد.
استانهای گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزارهکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغها در استان گیلان واقع شده اند.
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.