انسان علاوه بر جنبه مادی و جسمی، دارای جنبه معنوی و روحی هم هست و هریک از آنها در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه های خاصی احتیاج دارند. یکی از برنامه هایی که جنبه معنوی دارد، تقوا و پرهیزگاری است به این معنا که اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی ارتقا دهد و به عالم طهارت و رفعت متصل کند، اولین چیزی که باید بدان ملتزم شود، جلوگیری از افسارگسیختگی خود و سرگرم نشدن به لذت های جسمی است.
بهترین، نزدیک ترین، موثرترین و عمومی ترین راهی که افراد را به تقوا می رساند، روزه است که با پرهیز از خوردن، آشامیدن و لذت مادی علاوه بر اینکه نیروی خویشتن داری از گناهان در آنان قوت می گیرد، به تدریج بر اراده خود مسلط می شوند و در برابر هر گناهی عنان اختیار را از کف نمی دهند.
اسلام یگانه ‌راهی است که بشر را به سرمنزل تقوا و رستگاری می رساند. تعالیم و برنامه ‎های اسلام همه جانبه و در هر عصر و زمان مترقی ترین بوده و معنویت و روحانیت آن دل ‎های بشر را تحت نفوذ گرفته است لذا اسلام برنامه تسلیحات اخلاقی عمیقی از چهارده قرن پیش به اجرا گذارده که اگر همه با هم همکاری کنند تا این برنامه از هر لحاظ اجرا شود، سطح اخلاق فاضله به میزان بی سابقه ای بالا خواهد رفت.
این برنامه تسلیحاتی اسلام در مقابل سپاه خشم و شهوت، بی عفتی و ناپاکی، جنایت و خیانت، حب مال و جاه، بی ‎رحمی، حرص، حسد، ظلم و ستم، تجاوز به حقوق ضعفا، ضعف اعصاب و ضعف روح و ناتوانی اراده همان برنامه ماه رمضان است.
رمضان آغاز سال انسانیت و اخلاق از نگاه اسلام است؛ چرا که در این ماه عزیز، حیات معنوی اهل سیر و سلوک، تجدید می شود و آنان که در مسیر حرکت به سوی کمال مطلقند، جانشان شکوفا شده، آماده دیدار خداوند می شوند.
در این دنیای پر غوغا که بسیاری از مردم از فشار مادیات و مدنیت منهای انسانیت و اخلاق خسته شده و از رواج فساد اخلاق، فحشا و بی عفتی و خدعه و نیرنگ رنج می برند، نیاز جامعه به تقوا در قالب رمضان و روزه داری هر روز آشکارتر می ‎شود.
«روزه» درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است. در واقع با انجام این دستور الهی افراد متمکن، وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس درمی یابند و این باعث می شود که به کمک محرومان بشتابند.
علاوه بر آن، عامل بسیاری از بیماری ها، زیاده روی در خوردن غذاهای مختلف است، زیرا مواد اضافی جذب نشده به صورت لجنزاری از چربی در نقاط مختلف بدن باقی می ماند و به شکل بیماری بروز می کند. در این حال، بهترین راه برای مبارزه با بیماری ها، نابود کردن این لجنزارها از طریق روزه است.
علت اینکه ماه رمضان برای روزه گرفتن انتخاب شده، این است که این ماه بر سایر ماه ها برتری دارد، زیرا «قرآن» به عنوان کتاب هدایت و راهنمای بشر که با دستورها و قوانین خود روش های صحیح را از ناصحیح جدا و سعادت انسان ها را تضمین کرده، نازل شده است و شب قدر در این ماه قرار دارد که بهترین شب سال است و مقدرات انسان در آن مشخص می شود.
اگر مسلمانان به طور صحیح از این فرصت عالی برای تهذیب اخلاق و تحکیم مبانی انسانی از جمله ایمان، صداقت و صحت عمل بهره‎ برداری کنند، بی تردید به موفقیت‎ های درخشان مادی و معنوی نائل می شوند.
2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.