حبیب جهانساز روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا از مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج با استفاده از زنبور تریکوگراما در 20 هزار هکتار شالیزار استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت : امسال در این میزان شالیزار ، حداقل سه نوبت کار مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکو گراما انجام می شود.
وی افزود: برای انجام این کار توزیع پنج تا شش میلیون تریکوکارت حاوی تخم زنبور تریکو گراما بین شالیکاران در نظر گرفته شده است.
وی از عموم شالیکاران استان گیلان خواست برای دریافت تریکو کارت به اداره ها و مراکز خدمات کشاورزی مراجعه کنند و توصیه های مروجان کشاورزی را مد نظر قرار دهند.
جهانساز گفت: قیمت تمام شده یکصد تریکو کارت (برای پوشش یک هکتار در یک مرحله ) 15 هزار و 500 تومان است که از این میزان شش هزار و 930 تومان آن سهم کشاورز و هشت هزار و 570 تومان نیز از محل یارانه دولتی پرداخت می شود .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: امسال 238 هزار هکتار اراضی مستعد استان زیر کشت برنج رفته است .
زنبور تریکوگراما، از کوچکترین زنبورهای پارازیت است که با قراردادن تخم خود در داخل بدن میزبان یا تخم آفت، در طول مراحل تکاملی زندگی خود، با استفاده از محتویات بدن میزبان، سبب مرگ آن می شود.
زنبور تریکوگراما حشره ریز و ظریفی است که حدود یک میلیمتر طول دارد و متعلق به خانواده‌ای از زنبورها تحت نام علمی Trichogrammatidae است . این زنبور برای یافتن تخم میزبان در مزرعه، پروازهای کوتاهی انجام می‌دهد و با ایجاد سوراخ در پوسته تخم آفت در داخل آن ، تخم قرار می‌دهد، بعد از مدت زمانی معین (در دمای 25 تا 28 درجه سانتی‌گراد) زنبور از داخل تخم خارج می‌شود، هر زنبور ماده حدود 40 تا 70 عدد تخم میزبان آفت را آلوده می‌کند.
6070 /2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.