مصطفی سالاری روز شنبه در بازدید از یک مزرعه نوغانداری در شهرستان لاهیجان اظهارداشت: اولین اتفاق در سال جاری در بخش نوغانداری افزایش بیش از یک و نیم برابری قیمت پیله ابریشم نسبت به پارسال است که این افزایش قیمت گرچه برای رونق این صنعت کفایت نمی کند اما اتفاق خوبی برای کشاورزان به شمار می رود.
وی افزود:دلیل بخشی از این افزایش پیگیری تعرفه واردات این محصول بود که در استان دنبال شد تا قیمت محصول داخلی آن افزایش پیدا کند که این افزایش مورد درخواست کشاورزان بود.
وی تصریح کرد: باید از زنجیره کامل صنعت نوغانداری و تولید نخ و تبدیل آن به مصنوعات دیگر نظیر پوشاک و مواد مصرفی دیگری که جامعه از آن استقبال می کند حمایت شود و در کنار این خطوط صنعت نوغانداری باید نوسازی شود و با فناوری یا تکنولوژی روز در این چرخه وارد شود.
استاندار گیلان اظهارداشت: دو کار را باید دنبال کنیم یکی کنترل تعرفه واردات تا قیمت فروش پیله و مصنوعات بالاتر رود و یکی هم هزینه تمام شده محصول کاهش یابد.
سالاری گفت: کمیته تخصصی نوغانداری با حضور فعالان بخش خصوصی این صنعت تشکیل می شود که صورتجلسات بعدی این کمیته هم افزایش قیمت و کاهش هزینه تمام شده محصول با هدف کمک به کشاورزان پیگیری خواهدشد .
وی تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید در استان نیز با افزایش تعداد درختان توت موجود و زمینه و ظرفیت رشد کرم ابریشم به بیش از دو برابر وضعیت کنونی وجود دارد که می توان از این ظرفیت استفاده و آن را افزایش داد .
وی ادامه داد:گیلان از ایام قدیم در صنعت نوغانداری پیشگام بوده است و در کشور زمینه اش از نظر طبیعی و هم دانش آن در کشاورزان وجود دارد تا با رفع موانع آن در گیلان تحولی اساسی در این صنعت بوجود بیاید .
وی در تاکید بر لزوم حمایت از این صنعت در گیلان اظهار داشت: از کارخانه داران چای در جهت نوسازی خط تولید و هم ایجاد زنجیره تکمیلی حمایت می شود.
استاندار گیلان به اتفاق هیات همراه در بازدید از شهرستان لاهیجان علاوه بر گفت و گو با کشاورزان نوغاندار و اشنایی با مشکلات آنها با پدر و خانواده شهید عبدالله هاشمی شکفته که اردیبهشت ماه سال 65در عملیات شرهانی عراق به شهادت رسید نیز دیدار و گفت و گو و لوح تقدیری به پدر این شهید اهدا کرد.
همچنین استاندار گیلان در این دیدار با شاعر معروف لاهیجانی بنام محمد حسین مهدوی (م. موید) نیز دیدار کرد.
م.موید در نجف و در یک خانواده‌ای اهل شعر و ادبیات ، از پدری روحانی و لاهیجانی و مادری رودسری به دنیا آمد . او عضو نخستین کانون نویسندگان ایران بود که به همت جلال آل احمد تأسیس شد و در آن شاعران و نویسندگان دیگری چون محمد علی سپانلو، سیمین دانشور و رضا براهنی حضور داشتند.
6029 /۶۰۳۰
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.