دومین جلسه کارگروه تخصصی آمایش سرزمین، آمار، محیط‌زیست و توسعه پایدار استان گیلان در سال 97 با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت،  در این نشست شراره کاوسی سرپرست معاونت برنامه‌ریزی سازمان، به تشریح و تببین شیوه‌نامه اجرایی برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی موضوع جزء یک بند الف ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه در سطوح ملّی و استانی پرداخت.

وی با بیان اینکه براساس ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به تهیه برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی سالانه برای 5 هزار روستا در سطح کشور طی سال‌های برنامه است، افزود: براین اساس سهمیه استان در برنامه ششم، 1305 روستا است که سالانه برای 261 روستا برنامه تدوین خواهد شد.

در ادامه جلسه وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به تشریح تدوین برنامه ملّی آمار  پرداخت  و گفت: با عنایت به ماده 10 احکام  دایمی برنامه‌های توسعه، مرکز آمار ایران به منظور یکپارچه‌سازی، ساماندهی و رفع موازی کاری در نظام آماری کشور به عنوان مرجع رسمی تهیه و انتشار آمار، برنامه ملّی آمار را دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه  7 کارگروه و 29 کمیته آمار بخشی دستگاه‌های اجرایی در تدوین برنامه ملّی آمار فعالیت دارند به اهم جهت‌گیری‌‌ها در این راهبرد اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد نظام نوین آمارهای ثبتی مبنا با هدف کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید و بار پاسخگویی، بازنگری در قوانین مربوط به الزامات نظام آماری مدرن، نهادینه کردن  اصول آمارهای رسمی، توانمندسازی منابع انسانی و بازنگری نظام آماری و نظارت، پایش و ارزیابی آن از جمله راهبردها در برنامه ملّی آمار است.

طیفوری افزود: در نظام مدرن آماری، اطلاعات دستگاه‌های اجرایی در قالب  جریان یکطرفه ریز داده به مرکز آمار ایران ارائه تا این مرکز، آمارهای جمع‌بندی‌شده را از طریق پنجره واحد در اختیار کاربران، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران قرار دهد که این امر منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌ها و افزایش دقت در تولید آمار و اطلاعات خواهد شد.

سید حسن هاشمی اشکاء رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز در این جلسه به ارائه گزارش اقدامات انجام شده سازمان درباره SDI پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت و نقش اطلاعات مکانی در امور مدیریت و برنامه‌ریزی، دلایل عدم استفاده بهینه از اطلاعات مذکور  در تصمیم‌گیری‌ها و مشکلات مربوطه در این خصوص را شرح  و استفاده از SDI را برای کاهش و رفع آنها پیشنهاد داد.

درادامه سامانه زیرساخت اطلاعات مکانی سازمان نقشه‌برداری کشور معرفی و قابلیت‌های آن مورد بررسی قرار گرفت که هاشمی اشکاء در این خصوص گفت: براساس همکاری‌های صورت گرفته میان سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، تعدادی از لایه‌های مکانی استان برروی سامانه مذکور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مقرر شده اطلاعات مکانی تعدادی از دستگاه‌های اجرایی استانی بر روی سامانه مذکور قرار گیرد، ادامه داد: در این راستا کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز برای کارشناسان دستگاه‌های مذکور برگزار و نرم‌افزارهای مورد نیاز نیز در سرورهای دستگاه‌های اجرایی نصب شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.