به گزارش خبرنگار ایرنا احمد سیاوش پور سه شنبه شب در مراسم جشن گلریزان رشت افزود: سیاست قوه قضائیه حتی الامکان پرهیز از حکم صدور حبس و درنظر گرفتن مجازات های جایگزین است و قاضیان بایستی حکم هایی را جایگزین حبس کنند که علاوه بر موثر بودن برای جامعه و تنبیه افراد ، شخصیت و کرامت خاطی حفظ شود.
وی با بیان اینکه در جامعه این فکر هست که هر متهمی که پایش به دادگاه رسید، باید حبس شود، تصریح کرد: درحالی که این امر در بسیاری از موارد بیش از اتهام افراد است و فرد می تواند تا زمان رسیدگی به اتهامات، با تامین قرار آزاد باشد.
سیاوش پور گفت: در حال حاضر فشار زیادی را برای عدم صدور احکام جایگزین حبس متحمل می شویم اما در تلاش هستیم؛ البته مجازات افرادی که امنیت مال و جان مردم را به خطر می اندازند، متناسب با جرم آنان لازم است اما در عین حال بایستی در جاهایی که مقدور است، از احکام جایگزین استفاده کنیم.
رئیس کل دادگستری گیلان در ادامه سخنانش به جرائم غیرعمد برخی افراد اشاره و بیان کرد: بعضی افراد حتی گاهی در آن جرم، نقشی ندارند و دستگاه های مسئول در آن حادثه نقش دارند؛ همچون نبود استانداردهای لازم در برخی راه ها و خودروها که در وقوع تصادفات موثر هستند.
وی اضافه کرد: زندانی کردن نان آور خانواده آسیب هایی به همراه دارد اما قانون الزاماتی دارد که بایستی در مواردی، جبران خسارت شود و در همین راستا، ستاد دیه با جمع آوری مبالغی با کمک خیران و مردم نوع دوست و بخشی نیز کمک های دولت و رضایت شاکیان، برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد تلاش می کند.
سیاوش پور خاطرنشان کرد: گیلان کارنامه درخشانی در این بخش دارد که مورد تایید ستاد دیه کشور و قوه قضاییه است و در حال حاضر حدود هشت هزار زندانی در زندان های استان داریم که تعداد آنان نسبت به سال 96، حدود 400 نفر افزایش یافته است.
وی افزود: 19 درصد از زندانیان مربوط به جرائم غیرعمد یا محکومین مالی هستند که سزاوار نیست در زندان باشند چرا که آسیب های زیادی از حبس به فرد و خانواده اش، وارد می شود.
مدیرعامل ستاد دیه گیلان نیز گفت: سال گذشته یک هزار و 22 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد استان آزاد شدند که ارمغانی برای خیران و شادی برای خانواده آنان است.
حمید کامران زاده افزود: ستاد دیه فقط برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد تلاش می کند و برای دریافت کمک های مردمی جهت آزاد کردن این زندانیان در طول سال، آمادگی داریم.
در حال حاضر 850 زندانی جرائم غیر عمد در زندان های گیلان بسر می برند.
سال گذشته یک هزار و 22 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد گیلان با تلاش های ستاد دیه و کمک خیران استان و پرداخت بدهی 78 میلیارد تومان آزاد شدند که 282 نفر فقط از کمک های خیران بوده است.
جشن های گلریزان استان گیلان امسال از ششم خردادماه شروع شده و تا بیست و هشتم همین ماه ادامه دارد.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.