اکران فیلم فراری طی روزهای اخیر در استان گیلان بدلیل گیلانی بودن نقش منفی فیلم، معترضانی در بر داشت که با انگاشت بد اخلاقی فرهنگی و توهین به زنان و مردان این سرزمین آنان را به تجمع واداشت؛ این حرکت در استانی همچون گیلان با پیشینه ای شگرف در فرهنگ و هنر، تعجب و تاسف بزرگان این سرزمین را برانگیخت و این موضوع را شاید دلیلی بر کم شدن آستانه تحمل مردم انگاشتند.
بیهوده و گزاف نیست که بگوییم گیلان به سخنوران و نیکنامان فرهنگی چون دکتر محمد معین، اکبر رادی، پروفسور سمیعی، امیر هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه)، گلچین گیلانی، فریدون پوررضا، پروفسور فضل الله رضا، پروفسور فرحناک اسدی، پروفسور حسن اکبرزاده، سیروس شمیسا، ابراهیم پورداود، مجید مجیدی، کیومرث صابری و … بالنده است که هریک قله ای در فرهنگ این سرزمین و موجب نازش هر ایرانی هستند.
غنای فرهنگی گیلان همواره زبانزد بوده بطوریکه تکرار پر بسامد شعر، موسیقی ، تئاتر و اکران در فراز و فرود تاریخ فرهنگی این سرزمین مدام بوده و هیچگاه با اخلال در اکران یا اجرا مواجه نشده است.
مجتمع فرهنگی - هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت طی این سال ها خموشی به خود ندیده و هر بار پیاپی نوای کنسرتی، آوای خوش تعزیه ای، کلام تئاتری، گاه خط به خط شعری و پرده پرده اکران در حد و اندازه فاخرش حیرت بجا نهاده است اما چه می شود که در چنین سرزمین مفتخری و بر فیلمی که خوان های دریافت مجوز اکران را پشت سر نهاده، اعتراضی از سر خشم و خروش و شاید هیپنوتیزم مجازی شکل می گیرد؟

** معترضان را به تماشای فیلم فراری از سر تفکر دعوت می کنم
کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس و کارگردان ایرانی زاده رشت است و خود نویسنده فیلم ' فراری ' است. او در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا می گوید: تصور اعتراض برای فیلمی همچون فراری که مبین آسیب های اجتماعی و برخی ارزش های از دست رفته جامعه است، از مردمان سرزمینم دشوار بود.
وی اظهار کرد: تصور می کنم معترضان به خوبی این فیلم را ندیده و به پیام فیلم توجه نکرده اند.
وی بیان داشت: من خودم زاده رشت هستم؛ چطور می توانم مردمان سرزمینم را آن طور که معترضان می گویند، بد جلوه دهم؟ آن فیلم بیانگر یک آسیب اجتماعی است که خاص یک سرزمین یا یک قوم نیست بلکه متاسفانه یکی از مشکلات جامعه ماست که می بایست به درمانش توجه کرد اما گویا این فیلم بدرستی مورد تفکر واقع نشده است.
پرتوی گیلان را یکی از استان های بارز در حوزه گردشگری و دارای نگاهی فراخ در حوزه فرهنگ، هنر و تاریخ دانست و ادامه داد: همه معترضان به فیلم فراری را این بار از سر تفکر و نگاه وسیع همیشگی به دیدن فیلم دعوت می کنم.

** با دید بازتری به مسائل فرهنگی نگریسته شود
فرامرز طالبی محقق، پژوهشگر و گردآورنده کتاب شناخت ‌نامه رادی (برآورنده تئاتر هویت) نیز در ارتباط با اعتراض های شکل گرفته در مورد اکران فیلم فراری در رشت گفت: فیلم را ندیدم اما با شناختی که از کامبوزیا پرتوی دارم، تردید ندارم مبنای این اعتراض نمی تواند صحیح باشد و کاش بجای خشم و خروش، با دید بازتری به مسائل فرهنگی نگریسته شود.
دوست و همراه اکبر رادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: اگر هنرمند در بیان مسائل اجتماعی نتواند از مردمان سرزمین خویش وام بگیرد، پس برای طرح و بیان آسیب و درمان باید دست به دامن چه سرزمینی شود؟
طالبی ادامه داد: کاش بواسطه نگاه ناقص و فردی به مسائل فرهنگی، بزرگانمان را خود با دست های خویش پایین نکشیم.

** اعتراض برای فیلم هایی که مجوزهای اکران را گرفته اند، دور از انتظار است
انوش نصر ماسوله بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان نیز در این رابطه بیان کرد: برّ و بحر فراخ است و آدمی بسیار و مسائل آسیب زا باید مطرح شوند و بروز چنین اعتراضاتی، به حاشیه رفتن و متّه به خشخاش گذاشتن است.
وی با بیان اینکه فرهنگ غنی، جوانمردی و رشادت گیلانی ها بر هیچکس پوشیده نیست، ادامه داد: گفتنی ها را باید گفت؛ بروز چنین اعتراض هایی آن هم از مردمان فراخ نگر گیلان برای فیلم هایی که همه مجوز های اکران را دریافت کرده اند، دور از انتظار است.
نصر ماسوله اعتراضات اخیر را تاثیرپذیری از فضاسازی های ناآگاهانه و حاشیه سازی عنوان و آرزو کرد هرگز تصورات واهی به واقعیت گره نخورد.
اکران فیلم فراری طی روزهای اخیر در استان گیلان بدلیل گیلانی بودن نقش منفی فیلم، اعتراض هایی را به همراه داشته و اعتراض کنندگان در مقابل سینما میرزا کوچک رشت محتوای فیلم را بد اخلاقی فرهنگی تلقی و آن را توهین به زنان و مردان گیلان عنوان کردند.
فیلم سینمایی فراری، بیستمین ساخته علیرضا داوودنژاد است؛ فراری یک فیلم اجتماعی است که به گفته سازندگان آن، با رویکرد آسیب شناسی جامعه، قشرهای مختلف، عوامل خودشیفتگی کاذب و عدم تناسب زندگی بین طیف های متفاوت، با قهرمان خود گلنار به دل شهر می زند.
محسن تنابنده و ترلان پروانه بازیگران اصلی این فیلم هستند. علیرضا داوودنژاد پیش از این فیلم های روغن مار، کلاس هنرپیشگی، مرهم و ... را کارگردانی کرده است.
محسن تنابنده به عنوان برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای فیلم فراری، از سوی هیات داوران سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شده بود.
1881 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.