رحیم تکاملی روز پنجشنبه به مناسبت روز اسکیزوفرنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهزیستی استان گیلان حدود سه هزار و 900 بیمار روانی مزمن را تحت پوشش دارد که در زمان حاضر، حدود 760 بیمار در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند.
وی درباره بیماری اسکیزوفرنی اظهار داشت: در این بیماری فرد دچار گسیختگی اجتماعی و توهم بوده، ارتباط اجتماعی در این افراد قطع است و بسیاری از سازگاری های اجتماعی در این بیماران مشاهده نمی شود.
وی با بیان این که مراکز شبانه روزی جزو سیاست های سازمان بهزیستی و حوزه توانبخشی نیست ، خاطر نشان کرد: بهزیستی به دنبال توانمندسازی معلولان در خانواده و ارائه آموزش به آنها و خانواده هایشان است ، زیرا اگر توانبخشی را به سمت خانواده ها ببریم ، تاثیر بیشتری دارد.
معاون توانبخشی بهزیستی استان گیلان در تشریح طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه بیان داشت: در اجرای این طرح معلولان در شهرستان های تحت پوشش شناسایی می شوند و آموزش های لازم زندگی به معلولان و خانواده های آنها ارائه می شود.
وی طرح توانمندی خانواده (مراقبان غیررسمی) را از دیگر طرح ها نام برد و اظهار داشت: در اجرای این طرح یکی از افراد خانواده انتخاب و تحت آموزش های حوزه توانبخشی قرار می گیرد تا مراقبت های لازم از معلول در منزل را انجام دهد.
تکاملی در ادامه به برنامه توانبخشی مراقبان رسمی اشاره و تصریح کرد: در این برنامه نیز تعدادی از افراد تحصیلکرده تحت آموزش قرار می گیرند که بر اساس این آموزش ها ، در هفته سه روز به مدت دو ساعت مراقبت از معلولان در منزل را انجام می دهند.
امروز سوم خردادماه روز اسکیزوفرنی نام گرفته است.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.