معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در بیان توصیه های تغذیه ای به روزه داران گفت: روزه داران بایستی ابتدا با چای کمرنگ، آب جوش یا شیر گرم با خرما و یا کشمش روزه خود را باز کنند و با فاصله دو ساعت بعد از افطار یکی از غذاها شامل سوپ ساده و کم چرب، آش با حبوبات کم، حلیم (بدون روغن)، خوراک لوبیا، عدسی، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوس دار و تیره به همراه ماست، خیار، سبزی یا سالاد کاهو و دوغ استفاده کنند.
محمد عباسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بلافاصله بعد از شام از نوشیدن چای خودداری شود زیرا جذب آهن را کاهش می دهد، روزه داران تا پایان شب و هنگام خواب تا حدی که میل دارند از میوه، سبزی ها، آب و سایر نوشیدنی ها استفاده کنند.
وی درباره تغذیه افطار خاطر نشان کرد: برای افطار نیز یکی از غذاها شامل انواع نان سبوس دار، پنیر همراه با سبزی یا کوجه فرنگی یا گردو، فرنی یا شیر برنج ، انواع کوکو، شامی و شله زرد استفاده شود، از مصرف غذاهای حاوی قند زیاد نیز پرهیز شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان بیان داشت: مصرف خرما به عنوان منبع عالی قند، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم در ماه مبارک رمضان توصیه می شود ، روزه داران از خوردن غذای زیاد در سحر نیز بایستی خودداری کنند.
وی با تاکید بر ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی خاطر نشان کرد: از خرید زولبیا، بامیه و شیرینی های سنتی ویژه ماه مبارک رمضان و خرما به صورت فله ای، رو باز و یا دربسته بندی های غیرمجاز از قبیل جعبه های شیرینی غیربهداشتی ، غیراستاندارد و کیسه های بازیافتی خودداری شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان بیان داشت: از خرید، مصرف شیرینی جات و تنقلات حاوی رنگ های مصنوعی، مصرف دوباره روغن حرارت دیده خودداری شود، از ظرف های یک بار مصرف گیاهی یا آلومینیومی برای نگهداری غذای داغ استفاده شود.
وی خاطر نشان کرد: تمامی خادمان مساجد و افرادی که در توزیع مواد غذایی، آشامیدنی مراسم دخالت دارند به منظور اخذ کارت معاینه پزشکی به مراکز بهداشت مراجعه کنند.
مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلفات بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی می توانند مراتب را به سامانه رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شماره 190 اطلاع دهند.
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.