به گزارش روز چهار شنبه خبرنگار ایرنا؛ طی سال‌های اخیر، افزایش دما و کاهش بارندگی‌های فصلی، اراضی کشاورزی را تهدید می‌کند و با توجه به کاهش 22 درصدی بارش ها در سال 96 نسبت به سال 95 در آستارا و به دنبال آن توزیع نامتعادل منابع آب، اراضی کشاورزی با تهدید جدی خشکسالی رو به روست.
اسرافیل بنی رستم از شالیکاران آستارا در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: کشاورزان همواره دغدغه های زیادی از زمان کاشت تا برداشت برنج دارند و مهم ترین آنها کمبود آب است.
وی افزود: قبل، حین و یک ماه بعد از کاشت برنج، اراضی شالیکاری احتیاج اساسی به آب دارند و متاسفانه در مرحله سوم یعنی پس از کاشت برنج، این چالش آبی جدی می شود و امسال با توجه به کاهش بارش ها، خشکسالی، شالیزارهای آستارا را تهدید می کند.
رحمان اکبری از دیگر کشاورزان آستارا نیز گفت: اجرای طرح های نوین برای آبیاری اراضی کشاورزی ضروری است زیرا روش های سنتی نظیر حفر چاه و لایروبی انهار و رودخانه جوابگوی نیاز آبی نیست.
وی افزود: محصول برنج با رنج و مشقت زیادی به دست می آید و در این میان تامین منابع آبی به عنوان یکی از وظایف اصلی مسئولان باید مورد توجه قرار گیرد.
آرش سیف اللهیان رئیس اداره منابع آب آستارا در ادامه گفت: در کنار آب رودخانه ها و انهار، در حال حاضر 25 حلقه چاه زیر نظر اداره منابع آب برای آبیاری اراضی کشاورزی این شهرستان فعال است و هیچ هزینه ای به عنوان آب بها از کشاورزان دریافت نمی شود.
وی با اشاره به اینکه تعمیر تجهیزات سخت افزاری چاه ها نیز بر عهده اداره منابع آب است، افزود: این اداره با وجود کمبود نیروی انسانی، لایروبی انهار را از بهمن ماه سال گذشته با هدف بهره وری درست از آب کشاورزی انجام می دهد و در این راستا 700 میلیون ریال اعتبار برای لایروبی انهار و 300 میلیون ریال نیز برای تعمیر چاه های کشاورزی اختصاص یافته است و این اعتبارات جوابگوی نیاز نیست.
وی اضافه کرد: تعداد آب سواران شهرستان آستارا به منظور تقسیم عادلانه آب انهار برای اراضی کشاورزی هشت نفر است در حالی که بر اساس استاندارد، سطح سه هزار و 200 هکتاری شالیزارهای آستارا، نیازمند حدود 20 آب سوار است و به همین جهت تعداد کم آب سواران باعث تقسیم ناکافی آب در اراضی می شود.
سیف اللهیان یکی دیگر از علل کاهش مصرف ذخایر آب بویژه ذخایر زیرزمینی را وجود چاه های غیرمجاز دانست، اظهار کرد: بیش از 700 حلقه چاه غیر مجاز در آستارا شناسایی شده است و از کشاورزان خواستاریم برای دریافت مجوزهای قانونی به اداره منابع آب مراجعه کنند.
وی یادآور شد: آستارا دارای هفت رشته رودخانه دائمی و 11 آب بندان با ظرفیت بالغ بر پنج میلیون متر مکعب آب است و امیدواریم با مدیریت مصرف آب، مشکلی در آبیاری اراضی در یک ماه آینده نداشته باشیم.
ایرج شیارکار مدیر جهاد کشاورزی آستارا گفت: در حال حاضر شالیزارهای آستارا با تنش آبی مواجه نیست و برای پیشگیری از وقوع خشکسالی، مشارکت کشاورزان در جهت مصرف بهینه آب ضروری است.
وی افزود: 9 حلقه چاه زیر نظر اداره جهاد کشاورزی آستارا فعال است و امیدواریم با تکمیل طرح سد لاستیکی، بخش عمده ای از مشکلات کمبود آب در حوزه کشاورزی این شهرستان برطرف شود.
یونس رنجکش فرماندار آستارا نیز گفت: دستگاه های اجرایی علاوه بر کاهش چالش های احتمالی کمبود آب، شالیکاران را به بیمه محصولات کشاورزی تشویق و کشاورزان در مصرف بهینه آب با مسئولان مربوطه همکاری کنند.
وی اظهار کرد: آستارا از شرایط جغرافیایی و اقلیمی خاص برخوردار است و از آب های سطحی رودخانه ها، آب بندان ها و چاه های آن برای مصارف کشاورزی باید به درستی استفاده شود.
وی با بیان اینکه طرح سد لاستیکی آستارا حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: این سد ظرفیت ذخیره 750 هزار متر مکعب آب شرب و کشاورزی را دارد و برای ساخت آن 120 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و حدود 70 درصد مشکلات آب شرب و کشاورزی این شهرستان را برطرف خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه ای گیلان برای تکمیل این طرح تا پایان سال جاری تلاش می کند، بیان کرد: تاسیسات آبرسانی آستارا به خصوص در حوزه روستایی با مشکلات جدی مواجه است و امیدواریم با تامین اعتبارات لازم و به روز رسانی تاسیسات، مشکلات آنها برطرف شود.
شهرستان بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت و 6 هزار بهره بردار کشاورزی که بیشتر آنها شالیکار هستند، در غرب استان گیلان قرار دارد و سال گذشته 14 هزار و 900 تن شلتوک در این شهرستان برداشت و هشت هزار و 200 تن برنج تولید شد.
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.