معاون فرمانداری رشت گفت: آنچه ترامپ انجام داد قبل از خروج از برجام، خروج از همه اصول اخلاقی و چهارچوب‌ها و مقررات شناخته‌شده حاکم بر نظام بین‌المللی بود.

به گزارش ایلنا از رشت، علیرضا انصاری گفت: آن شبی که ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا مقابل دوربین‌های شبکه‌های خبری برافروخته و هیجان‌زده، با لحنی توام با عصبانیت و ژستی پیروزمندانه خروج آمریکا را از برجام اعلام می‌کرد نمی‌دانست این نطق چند دقیقه‌ای چه پیامدهایی برای او، کشورش و جهانی که در آن به‌سر می‌برد خواهد داشت.

انصاری تصریح کرد: مناسبات، روابط و نظام‌های حاکم بر جهان امروزی وضعیت را چنان سامانی داده که زورگوترین و مستبدترین حاکمان هم پوشش و محملی از اصول و یا ماده قانونی برای یکه تازی‌ها و اعمال ظالمانه خود دست و پا می‌کنند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری رشت بیان داشت: آنچه ترامپ انجام داد قبل از خروج از برجام، خروج از همه اصول اخلاقی و چهارچوب‌ها و مقررات شناخته شده حاکم بر نظام بین‌المللی بود.

وی ادامه داد: ترامپ با این رفتار لجوجانه همه جهان را درگیر انتخابش کرد از این‌رو همه بهت‌زده و متعجب ماندند که چطور ممکن است چنین رفتاری از رییس‌جمهور کشوری بروز دهد که داعیه ابرقدرتی و سودای حاکمیت بر جهان را دارد.

انصاری خاطرنشان کرد: هیچ انگاشتن یک‌سویه سندی که سندیت آن از سوی شورای امنیت سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و امضای رییس جمهور آمریکا در پای آن نقش بسته، سنگ زیرین بنایی است که در صورت تداوم و تقلید دیگران از این رفتار، فروریختنش حتمی است. فروریختنی که همه معاهدات و مقررات بین المللی در زیر این بنای معوج دفن خواهد شد.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری رشت  گفت: وقاحت و رسوایی به حدی است که بلافاصله اروپاییان به ویژه برخی از کشورهایی که هم‌سویی و نزدیکی بیشتری به آمریکا دارند بلافاصله با اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها به نوعی خواستند به ظاهر هم شده خود  را از این رسوایی مبرا جلوه دهند.

وی ادامه داد: تنها اقدامی که می‌توانست این رسوایی را تا حدی تخفیف دهد و برای این رفتار غیراخلاقی و خارج از شونات قانونی آمریکا شرسیکی بتراشد-که شاید ترامپ باهمین انگاره دست به چنین اقدامی زد- بروز رفتار مشابه آن از سوی ایران بود که خوشبختانه این بار هم کلید تدبیر دولت به‌درستی چرخید و اعلام موضع مدبرانه رییس‌جمهور محترم بهت و تعجب دیگری را رقم زد اما اینک چه سرمایه و فرصتی در اختیار ماست.

انصاری بیان داشت: اولین سرمایه همین قضاوت بهت‌آلودی است که هم از رفتار به‌دور از وجاهت اخلاقی و قانونی ترامپ و هم موضع‌گیری عاقلانه حسن روحانی در اذهان نقش بسته است.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری رشت  گفت: امروز نوبت مااست که تشت رسوایی آمریکا را از بام دروغین ایران‌هراسی به زیرافکنیم و با منطق قوی و زبانی آداب‌دان وفای به عهد و پایبندی به عقود و مقررات بین‌المللی را در عرصه دیپلماسی فریاد بزنیم و از آن برای ادامه مسیر سرمایه‌ای بسازیم .

وی افزود: امروز می‌توانیم حق به‌جانب و مقتدرانه پای میز مذاکره با پنج کشور باقی‌مانده بنشینیم و موضوع را چنان با ظرافت و دقت به پیش ببریم که اگر نتوانستیم به توافق و تضمینی دست یابیم، غبار عهدشکنی بر دامن اروپاییان هم بنشیند. هرچند به نظر می‌رسد اروپاییان به شدت از این نگرانند که مبادا در این داستان افکار عمومی آنها را همتا و همنوا با آمریکا بداند.سرمایه دیگری که خروج آمریکا از برجام در اختیار ما قرار داده هم‌کلامی و هم‌دلی همه مردم و انزجار عمومی از رفتار آمریکا در فضای داخلی است.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری رشت  گفت: جا دارد در این موقعیت حساس همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی بر امیال و اغراض جناحی خود لگام تعقل زنند و یک‌صدا ابتدا پایبندی ایران به معاهدات و مقررات بین‌المللی را به رخ جهانیان بکشند و در ثانی با حمایت از مواضع اصولی و اندیشمندانه دولت و پشتیبانی از تیم مذاکره کننده، تضمین‌های لازم را برای اجرای برجام از پنج  عضو دیگر مطالبه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.