رسول جلایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سی وششمین سالروز فتح خرمشهر با بیان اینکه امسال با شعار ما توانستیم از دوم تا چهارم خردادماه برنامه هایی به منظور گرامیداشت سوم خرداد برگزار می شود، تصریح کرد:صبحگاه مشترک نیروهای مسلح به میزبانی ناوگان شمال در انزلی، برنامه آیه های ایثار با حضور خانواده های شهدای عملیات دفاع مقدس و خاطره گویی زنان رزمنده از برنامه های پیش بینی شده برای گرامیداشت فتح خرمشهر است.
وی تصریح کرد: همچنین برگزاری یادواره بیش از 250 شهید عملیات بیت المقدس گیلان ، رونمایی از سه عنوان کتاب ، نمایشگاه پوستر گنج جنگ نیز از برنامه های شاخص برای گرامیداشت این عملیات تاریخی می باشد.
جلایی اظهار کرد: آغاز نخستین دوره طرح ملی آموزش سبک زندگی جهادی با همکاری بنیاد حفظ آثار و وزارت ارتباطات به صورت ویدئو در قالب 10 جلسه در پنج هفته ، تجلیل از رزمندگان و پیشکسوت های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی ، افتتاح مسکن محرومان و ویزیت رایگان از دیگر برنامه های شاخص برای گرامیداشت فتح خرمشهر می باشد.
وی به دستاوردهای فتح خرمشهر نیز اشاره و اضافه کرد: خودباوری، خود محوری ، خود اتکایی ، توجه به ظرفیت درونی کشور و جوانان از مهمترین دستاوردهای فتح خرمشهر است
وی همگرایی اقوام، ادیان و مذاهب، وحدت نیروهای مسلح و بسیج مردمی، نقش هدایت و فرماندهی امام (ره) ، خلق حماسه ها و پیروزی ها ، بصیرت و مقاومت، نهادینه سازی روحیه ولایت مداری، ایثار ، شهادت طلبی و الگوی رفتاری رزمندگان را نیز از درس های فتح خرمشهر عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، عملیات بیت‌المقدس از مهم ترین و بزرگترین عملیات‌ نیروهای مسلح ایران با تدبیر شهید علی صیاد شیرازی در اعزام استادان دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس ) به منطقه عملیات ، طرح ریزی عملیات ، استفاده از تجارب آنها و همچنین همکاری بیشتر ارتش و سپاه در جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود.
نیروهای ایرانی با توان 70 هزار رزمنده این عملیات را در ساعت 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت 1361 با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» در محور اهواز - خرمشهر - دشت آزادگان، به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز کردند.
این عملیات سه هفته ادامه داشت و نیروهای عراقی منطقه با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر عقب‌نشینی کردند. اول خرداد 1361 ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیروهای ایرانی شروع کرد و با وجود گستردگی این پاتک، نیروهای ایرانی توانستند در مقابل آن مقاومت کرده و سرانجام سوم خرداد 1361 ، خرمشهر که در روزهای ابتدای جنگ به اشغال ارتش عراق در آمده بود، آزاد شد.
7296 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.