موج شکن انزلی آنجا که دلدادگان در کنار امواج بر سنگفرشش قدم می زنند در چهارمین گام از رویداد فرهنگی تو هم بخوان میزبان عاشقان کتاب بود.
باد ملایمی می وزید و آبراهه بندر را مواج می کرد. کشتی خارجی از اسکله جدا و راهی سرزمین های دور شده بود . ملوانها، شازده کوچولو و کتابخوان ها را که دیدند به وجد آمده و بوق کشتی را برایش به صدا در آوردند.
به گزارش ایرنا ، نیلوفر متجدد دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی در این رویداد فرهنگی بخش هایی از شازده کوچولو را به زیبایی برای حاضران خواند.
' شازده کوچولو پرسید:پس آدم ها کجا هستند؟آدم در بیابان احساس تنهایی میکند! مار گفت:آدم با آدم ها هم احساس تنهایی می کند.
روباه به شازده گفت:آدم ها این حقیقت را فراموش کرده اند.اما تو نباید فراموش کنی ، تو تا زنده ای نسبت به چیزی که اهلی کرده ای مسئولی!
شازده کوچولو پرسید: اهلی کردن یعنی چه؟ روباه گفت: یعنی ایجاد علاقه کردن!
شازده کوچولو دوباره پرسید:از کجا بفهمم وابسته شده ام؟ روباه پاسخ داد:تا وقتی هست نمی فهمی!
شازده از گل پرسید:آدم ها کجان؟گل گفت:باد به اینور و آن ورشان می برد... این بی ریشگی حسابی باعث دردسرشان شده! '
*اگزوپری رفت شازده کوچولو ماند
امین حق راه کنشگر فرهنگی انزلی و مجری این برنامه در بخشی از رویداد با بیان این که شازده کوچولو داستان شاهکار اگزوپری 75 سال پیش منتشر شده گفت: گرچه نویسنده کتاب زیاد عمر نکرد اما نوشته هایش نام اورا برای ما ماندگار کرده است.
وی با اشاره به این که این رویداد گامی برای نشر فرهنگ مطالعه و تبادل کتاب است پیشنهاد داد همه از پیر و جوان این کتاب را بخوانند و کتابهای خوب دیگر را نیز با هم به اشتراک بگذارند.
*بخوانیم تا دیگران تشویق شوند
در ادامه برنامه مریم ساحلی بانوی داستان نویس انزلی گفت : ترویج فرهنگ کتابخوانی فقط با حرف پیش نمی رود ، کتاب را به دست بگیریم و برای خود و فرزندانمان بخوانیم . کتاب را از کنج خانه ها و کتابخانه ها به میان جمع بیاوریم تا مردم با مطالعه بیشتر آشنا شوند و این فرهنگ ترویج بیابد .
این مدرس داستان نویسی با بیان این که توسعه میسر نمی شود مگر ادمها کتابخوان شوند افزود:هرکس در هر شغلی باشد حتی در ساده ترین مشاغل اگر کتابخوان باشد انسان بهتری خواهد بود.
وی با بیان این که آدم بزرگهای کتابخوان از کودکی شروع کرده اند متذکر شد: تلاش کنیم از کودکی و نوجوانی افراد را با مطالعه آشنا سازیم.
وی با بیان این که کار کودک کار بسیار مهمی است و می تواند موجب هدایت بچه ها شود خاطرنشان کرد: دقت کنیم چه کتابی در اختیارشان قرار می دهیم .
ساحلی با اشاره به رواج جنگ و دروغ و ریا در جهان گفت: انسان های خوب می توانند ما را از این وانفسا برهانند و کتاب و مطالعه می تواند چنین انسان هایی بسازد.
وی تصریح کرد: نویسنده اگر بخواهد برای کودک بنویسد باید روانشناسی کودک را بشناسد دریچه ای به دنیای او بگشاید و از دایره واژگان کودک استفاده کند .
وی افزود: شازده کوچولو را اگر چه در ژانر کتابهای کودک و نوجوان قرار می دهند اما شاید این طور نباشد چرا که بزرگترها بعد از هر بار خوانش به کشف تازه ای از آن دست پیدا می کنند .
به گفته وی این کتاب تلنگری است که ما آدم بزرگها چقدر از دنیای لطیف کودکی دور مانده ایم و درگیر اعداد و ارقام و خودخواهی هایمان شده ایم .
ساحلی اظهار داشت: طرح پرسش های شازده کوچولو برای ما پیامی دارد و آن این که بچه ها با سئوالاتی که از ما می پرسند مسیر رفتن خود را یاد می گیرند.
اجرای موسیقی گوش نواز توسط دو جوان هنرمند جوان انزلی بخش دیگری از این رویداد بود.
آرمین صافدل از پایه گذاران اصلی این رویداد اثرگذار فرهنگی گفت :تو هم بخوان پروژه ای فرهنگی در راستای کمک به گردش کتاب میان دوستداران کتاب و کتابخوانی است.
وی اظهار داشت: در این حرکت فرهنگی قدم ها را خود مردم بر میدارند، آنها که فرهنگ را مهم و توسعه آن را ارجح می دانند.
در خاتمه این مراسم کتابهایی که کتابخوان های انزلی با خود برای تبادل آورده بودند به خانه های جدیدشان برده شدند تا پربارتر برای رویدادهای آتی به دست کتابخوان بعدی برسند.
این رویداد خوب فرهنگی که به همت جمعی از اهالی فرهنگ دوست انزلی پایه گذاری شده با استقبال بسیار خوب مردم این شهر ساحلی و گردشگرانی که برای تفرج به موج شکن آمده بودند مواجه شد.
موج شکن انزلی از این پس نه تنها خاطره نجوای دلدادگان ، آمد و شد پیر و جوان و بازی کودکان بلکه خاطره شازده کوچولو خوانی را در دل خود نگاه می دارد . این سازه تاریخی زین پس بخشی از پیکره فرهنگی این شهر ساحلی است که کتاب و کتابخوانی در آن نقشی مهم و ماندگار دارد.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.