سید نبی هادی درو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان جعبه تخم نوغان بین یک هزار و 230 خانوار نوغاندار لاهیجانی و 241 خانوار نوغاندار سیاهکلی توزیع شده است.
وی اظهار داشت: همچنین در فروردین ماه سال جاری 11 هزار و 500 اصله نهال توت رایگان به منظور توسعه باغ های توت بین نوغانداران شهرستان های لاهیجان و سیاهکل توزیع شده است.
رئیس اداره توسعه نوغانداری گیلان قیمت هر جعبه تخم نوغان در سال جاری را 75هزار ریال اعلام کرد و این قیمت را با توجه به نوسانات ارزی مناسب دانست و یادآور شد: این قیمت نسبت به سال قبل هیچ تغییری نکرده است.
در استان گیلان 10 پایگاه توسعه کرم ابریشم در شهرهای لنگرود ، شلمان ، لاهیجان ، آستانه اشرفیه ، رشت ، بندرانزلی ، صومعه سرا ، فومن و شفت فعالیت دارد. سال گذشته حدود 28 هزار جعبه تخم نوغان به قیمت هر جعبه هفت هزار و 500 تومان در کشور توزیع شد که امسال نیز با هدف حمایت از نوغانداران این قیمت تغییر نکرده است.
وسعت توتستان های کشور به دلیل برخی سیاست های غیر حمایتی طی 16 سال گذشته، از 20 هزار هکتار به 14 هزار و 700 هکتار کاهش یافته که از این میزان ، شش هزار هکتار در گیلان قرار دارند.
پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین ماه هر سال آغاز می شود که پس از طی یک دوره حدود 45 روزه تا 2 ماهه، نوغانداران موفق به تولید پیله تر می شوند.
شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در شرق استان گیلان واقع هستند. سطح زیرکشت باغ های توت در لاهیجان 820 هکتار و در سیاهکل 150 هکتار است. لاهیجان از نظر سطح زیرکشت توتستان های استان پس از لنگرود و شفت، رتبه سوم را دارد.
6029 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.