به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین نحوی نژاد روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در رشت، افزود: از این تعداد 350 هزار کودک و بزرگسال عقب مانده دارای مشکلات ذهنی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که حدود 40 هزار نفر در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند که از این میزان(40 هزار نفر) ، 60 درصد را گروه سندروم داون تشکیل می دهند.
وی با بیان این که مبتلایان سندروم داون تنها دارای یک کروموزوم اضافه هستند، خاطر نشان کرد: این افراد نیاز به مشکلات مراقبتی ندارند بلکه بایستی روزانه تحت آموزش قرار گیرند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور با اشاره به توانمندهای مبتلایان به سندروم داون و سایر معلولیت ها اظهار کرد: این افراد نباید منزوی شوند بلکه بایستی بسترهای لازم برای حضور این قشر در جامعه بیش از پیش فراهم شود.
وی با اشاره به راه اندازی کافه دانتیسم ( داون و اوتیسم) که کارکنان آن افراد سندروم داون و اوتیسم هستند و این اقدام مورد توجه قرار گرفته است، افزود: این افراد نیز دارای توانمندی هایی هستند که در جامعه بایستی مورد پذیرش قرار گیرند.
وی با بیان این که کمی از کودکان دچار سندورم داون غفلت کرده ایم، تصریح کرد: بایستی با همکاری سازمان های مردم نهاد برای افراد مبتلا به سندروم داون و توانمندی خانواده های این کودکان اقدامات لازم انجام دهیم.
نحوی نژاد با یادآوری این مطلب که اعتبارات ملی پاسخگوی معلولان کشور نیست، خاطر نشان کرد: بهره مندی از مشارکت خیرین بسیار حائز اهمیت است که بایستی برای جلب مشارکت خیرین تلاش شود.
وی بهزیستی گیلان را از استان های موفق نام برد و اضافه کرد: بهزیستی گیلان توانسته مشارکت خیرین را هدفمند و جهت دار به سمت نیازهای واقعی سوق دهد و در این راه موفق است.
نحوی نژاد با اشاره به نقش مهم رسانه ها برای کمک به مجموعه بهزیستی در زمینه اطلاع رسانی به مردم تصریح کرد: ما در امر اطلاع رسانی حرفه ای نیستیم که البته این مشکل همه ادارات است که بایستی از ظرفیت و توان خبرنگاران بهره بگیریم.
وی با بیان نقش رسانه های حرفه ای در اطلاع رسانی به مردم و اعتماد مردم به این رسانه ها تصریح کرد: در شبکه های اجتماعی هر اخبار دروغی ممکن است منتشر شود اما رسانه های حرفه ای و خبرنگاران آن در قبال انتشار اخبار، مسوولیت دارند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور روز پنجشنبه ضمن بازدید از کانون سندروم داون در رشت با خانواده های کودکان تحت پوشش این انجمن گفت و گو کرد و به سووالات آنها پاسخ داد.
سندروم داون بیماری ژنتیکی ناشی از وجود یک کروموزم اضافی در جنین انسان است.
هر جنین انسان هنگام لقاح، اطلاعات ژنتیکی را از طریق 46 کروموزوم (23 کروموزوم از مادر و 23 کروموزوم از پدر) از والدینش به ارث می برد، در بیشتر موارد بروز سندروم داون یک کروموزوم اضافه به جنین منتقل می شود یعنی 47 کروموزوم دریافت می کند.
این بیماری ژنتیکی دارای علائم مختلف از جمله ناهنجاریهای عمده و یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگانها، مشکلات یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر در رشد و نمو است.
افراد مبتلا به سندروم داون توان ذهنی پایین تر از حد میانگین دارند و بطور معمول دچار ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط هستند اما تعداد کمی از مبتلایان به سندروم داون دچار ناتوانی شدید ذهنی هستند.
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.