دبیر اجرایی این نشست روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: این رویداد علمی یک روزه توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با همکاری انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان و فرمانداری و اداره میراث فرهنگی آستارا از ساعت 9 تا 18 در سالن اجتماعات شهرداری بندر آستارا برگزار خواهد شد.
مهشید نجف زاده افزود: چند تن از استادان و صاحب نظران در این نشست در موضوعات میراث فرهنگی ساحلی (از آستارا تا هوسم)، کشتی غرق شده در ساحل امیرآباد لاهیجان، بازسازی نوسانات تراز دریای کاسپین بر اساس داده های زمین شناسی و جغرافیایی، گنجینه های انسانی و دانش بومی جوامع ساحل نشین، واکاوی فرهنگ دریایی غرب مازندران، فرهنگ دریایی گیلان و پژوهش های باستان شناختی در لبه خزری ناحیه قفقاز سخنرانی خواهند کرد.
وی اظهار کرد: کارگاه آموزشی کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی دریایی با محوریت هدف ها، اصول و مسئولیت ها و کارگاه آموزشی باستان شناسی دریایی تجربی با نگاهی به ساخت قایق های سنتی در گیلان در این نشست برگزار خواهد شد.
استاد باستان شناسی دانشگاه های آستارا ادامه داد: میراث فرهنگی دریایی شامل نشانه های زندگی بشر با مولفه های فرهنگی، تاریخی و باستانی است و در دوره ای خاص یا همیشه در زیر آب بوده است.
وی ادامه داد: این میراث ارزشمند بخشی جدایی ناپذیر از تمدن اقوام و تعاملات و تبادلات فرهنگی منطقه ای و فرامنطقه ای را در خود دارد و دریاچه خزر به علت نقش راهبردی و ترانزیتی، از این منظر از اهمیت خاصی در جهان برخوردار است.
نجف زاده بیان کرد: پژوهش های باستان شناسی زیر آب در کرانه ها و درون دریای خزر از پیشینه چندان دور و درازی برخوردار نیست و به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، در این نشست با بازشناسی بخشی از هویت غنی تاریخی و جلوه های ملموس و غیرملموس این حوزه آبی، دریچه ای نو بر پژوهش های فرهنگ دریای گشوده خواهد شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و از 18 و نیم کیلومتر ساحل دریای خزر برخوردار است.
7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.