به گزارش خبرنگار ایرنا وضعیت جوی بندرآستارا به علت گردشگرپذیر بودن این شهرستان، همواره از ناحیه مردم و مسافران رصد می شود و تا سال گذشته فصل بهار در این شهرستان با بارش های مکرر و آبگرفتگی های معابر همراه بود و کمتر کسی در این فصل در آستارا چتر به همراه نداشت؛ اما بهار امسال سخاوت خود را فراموش کرده و مدیریت مصرف آب توسط مردم و مسئولان ضروری است.

** گزارش هواشناسی از کاهش بارش ها
رئیس اداره هواشناسی آستارا روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان در سال گذشته از نظر تراز آبی بلند مدت اقلیمی، بدترین سال را تجربه کرد و میزان بارش سال گذشته نسبت به سال ماقبل، 21.4 درصد کاهش و میزان تبخیر آب 6.3 درصد افزایش داشته است.
فردین فرتوت نیا افزود: پارسال با 115 روز بارانی در آستارا، یک هزار و 123 میلیمتر بارش در این شهرستان ثبت شد و میزان بارش نسبت به سال 95، 21.4 درصد و در مقایسه با 26 سال میانگین بلندمدت اقلیمی،18.1 درصد کاهش داشت.
وی ادامه داد: میانگین دمای سالانه آستارا در سال گذشته 16.2 درجه سانتیگراد، حجم تبخیر آب یک هزار و 32 میلیمتر و مقدار باقی مانده آب حاصل از نزولات جوی 90 میلیمتر بود و میزان تبخیر نسبت به سال ماقبل، 6.3 درصد و نسبت به بلندمدت اقلیمی 19.6 درصد افزایش داشته است.

** سیمای منابع آب آستارا
رئیس اداره منابع آب آستارا گفت: وظیفه تامین آب کشاورزی این شهرستان بر عهده این اداره است و بیش از هفت رشته رودخانه دائمی در این شهرستان جریان دارد و از 11 پهنه آب بندان با 205 هکتار مساحت، برای آبیاری 750 هکتار اراضی کشاورزی، پرورش ماهی و گردشگری استفاده می شود.
آرش سیف اللهیان افزود: 670 حلقه چاه مجاز و 730 حلقه چاه غیرمجاز در آستارا شناسایی و ده ها چاه غیرمجاز مسدود شده و اراضی اطراف جاده دستوری و باش محله بخش لوندویل، اطراف و بالادست روستاهای دربند و کانرود و اطراف رودخانه هودول و پشت دانشگاه پیام نور از مناطق در معرض خشکسالی است.
وی ادامه داد: اداره منابع آب آستارا با نبود درآمد محلی، همه ساله حدود 25 کیلومتر از نهرها را لایروبی می کند و برای بازسازی و تعمیر تاسیسات و امکانات آب نظیر پمپ ها با کمبود اعتبار مواجه است.

** وضعیت آب شهری
مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری آستارا نیز گفت: نزدیکی کوه و دریا باعث وزش باد و اقلیم خاص در شمال کشور می شود و حوزه های آبریز آستارا، کوتاه و فصلی است و زمانی که به آب شرب و کشاورزی نیاز بیشتر است، بارش نداریم و بعد از رفع نیاز، بارندگی آغاز می شود.
علیرضا ملکی نژاد افزود: آستارا با کاهش کم سابقه بارندگی مواجه است و به طور معمول در تابستان به 300 لیتر آب در ثانیه نیاز دارد و رودخانه بهارستان به عنوان تنها منبع آب که پنج سال از عمر مفید تاسیسات آبرسانی آن سپری شده، در تابستان با کاهش سطح آب مواجه می شود.
وی ادامه داد: انتقال آب از رودخانه آق چای به تصفیه خانه، مستلزم تامین 15 میلیارد ریال اعتبار است و فرسودگی شبکه و خط انتقال از مشکلات دیگر شرکت آب و فاضلاب شهری آستاراست.

** وضعیت آب روستاها
مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی آستارا نیز اعلام کرد: 25 هزار نفر در قالب هشت هزار و 300 خانوار و به عبارتی 9 هزار و 300 مشترک در 27 روستای آستارا تحت پوشش این شرکت هستند و 23 دهنه چشمه، 19 حلقه چاه، 33 باب مخزن، 27 واحد ایستگاه پمپاژ، 33 دستگاه الکتروپمپ، 20 دستگاه کلرزن گازی و مایع، 27 دستگاه تابلو برق و حدود 500 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، منابع و امکانات شرکت آب و فاضلاب روستایی آستاراست.
قاسم کباری افزود: نگهداری تاسیسات، پرهزینه و مشکل است و آب یک سوم مشترکان از شرکت آب و فاضلاب شهری تامین می شود و بخشی از شبکه و تاسیسات آبرسانی تعدادی از روستاها فرسوده و اصلاح و بازسازی آنها نیازمند اعتبار است.
وی بیان کرد: احتمال کمبود آب در تابستان امسال در آستارا وجود دارد، اما باوجود کمبود بارش و مشکلات، ایده ها و برنامه های نتیجه بخشی برای رویارویی با خشکسالی، مدیریت بهینه و توزیع عادلانه منابع آب داریم و اجرای برنامه ها مستلزم تامین اعتبار است.

** توصیه های لازم برای مدیریت منابع موجود
ملکی نژاد مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری آستارا نیز گفت: در فصل تابستان با کمبود آب مواجه خواهیم شد و مردم باید با مصرف بهینه و خودداری از استفاده آب شرب در آبیاری مزارع و شستشوی خودرو، مغازه و حیاط با شرکت آب و فاضلاب شهری همکاری کنند.
او اظهار کرد: پروانه ساختمان در شهر باید با لحاظ زیرساخت های آب و فاضلاب صادر شود و همکاری شهرداری با این شرکت برای تامین آب مورد نیاز واحدهای مسکونی ضروری است.
کباری مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی آستارا نیز گفت: تولید هر متر مکعب آب، 16 هزار ریال هزینه دارد اما به قیمت 2 هزار و 200 ریال به مردم فروخته می شود و متاسفانه برخی مشترکان، بهای آن را پرداخت نمی کنند یا دیر واریز می کنند؛ اگر مطالبات شرکت آب و فاضلاب روستایی از مشترکان دریافت شود؛ امکان خدمات رسانی بیشتر فراهم خواهد شد.

** نتیجه گیری
کاهش نزولات جوی نه تنها ایران بلکه در بسیاری از کشورها مشهود و توجه مردم و مسئولان را به منابع موجود آب و مدیریت بهینه آن جلب کرده و بی شک ایده ها و برنامه های علمی و آزموده کارشناسان امر در گذر از شرایط کم آبی، مفید و موثر خواهد بود اما همراهی و همکاری بی دریغ مردم در این راستا امری ضروری است تا آستارا، شهر باران استان گیلان، تابستانی با کمترین تنش آبی را تجربه کند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در 2 بخش و 62 روستا در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و مرکز آن، یکی از 20 شهر گردشگرپذیر ایران است.
7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.