به گزارش خبرنگار ایرنا اشتفان شولتز عصر یکشنبه در نشست با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در رشت افزود: گیلان، سومین استان ایران است که به آن سفر کرده ام و هدفمان ارتباط تنگاتنگ با این کشور است.
وی با ابراز خرسندی از سفر به گیلان اظهار کرد: وقتی به این استان آمدم، به عنوان یک اتریشی احساس می کنم در وطن خودم هستم است و یکی از هدف هایم از این سفر، نشان دادن علاقمندی و ابراز تمایل برای همکاری نزدیک اتریش با ایران و گیلان است.
شولتز ادامه داد: نقش ایران در حمل و نقل کالا به ویژه به اروپا، نقشی راهبردی است و هدف از این سفر، شناسایی ظرفیت ها برای گسترش هرچه سریعتر روابط و ترسیم چارچوب ها در این ارتباط است.

** اتریش و گیلان اشتراکات بسیاری دارند
رایزن بازرگانی سفارت اتریش در کشورمان نیز، میزان صادرات ایران به اتریش را در سال 2017 میلادی، 120 میلیون یورو عنوان و اضافه کرد: این میزان صادرات به اتریش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 50 درصد رشد داشته است.
کریستف گراب مایر افزود: این آمار درحالیست که واردات ایران از اتریش با حدود 300 میلیون یورو در سال 2017 ، فقط افزایش 10 درصدی داشته است.
وی ادامه داد: چالش های بزرگی در مقطع کنونی داریم اما ایران توانسته بر مشکلات بزرگی فائق آید و این، نشانگر تلاش و ذکاوت است.
گراب مایر با ابراز تمایل برای همکاری با گیلان، به ظرفیت های استان اشاره و اضافه کرد: مسیر دریای خزر تا حدودی نا آشناست و آن اندازه ای که ارزشمند است، به آن توجه نمی شود علاوه بر این، اتریش و گیلان اشتراکات بسیاری دارند.
وی خاطرنشان کرد: این استان از ذخایر آبی، صنایع چوبی و محصولات غذایی مرتبط با این منابع آبی و مواد طبیعی برخوردار است و به عنوان قطب گردشگری محسوب می شود.
گراب مایر گفت: آب ، مواد غذایی، مواد طبیعی و گردشگری، ستون های اصلی توسعه و رشد اتریش هستند و در همین حوزه ها می توانیم همکاری های خوبی با گیلان داشته باشیم.

** گیلان ظرفیت های مهمی برای حمل و نقل کالا دارد
همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوزی گیلان در این نشست، به ظرفیت های اقتصادی استان در بخش های مختلف اشاره و اظهار کرد: بندرهای بزرگ انزلی و آستارا و منطقه آزاد انزلی، ظرفیت های مهمی برای حمل و نقل کالاها و نیز صادرات و واردات هستند.
هادی تیزهوش تابان با اشاره به اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران در شهرستان آستارای گیلان افزود: کالاها از طریق روسیه و آذربایجان به راحتی به ایران وارد یا صادر و کالاهای ایرانی نیز به راحتی از این طریق صادر می شوند و ما به تمامی اروپا دسترسی داریم.
وی تصریح کرد: با تکمیل خط ریلی رشت - آستارا ، کریدور شمال - جنوب کامل می شود و مسیر، بسیار کوتاه و هزینه ها به طور چشمگیری کاهش می یابد.
تیزهوش تابان دیگر ظرفیت های اقتصادی استان برای صادرات و واردات کالاها و اقدامات انجام شده برای گسترش همکاری ها با کشورهای حاشیه خزر و دیگر نقاط دنیا را نیز تشریح کرد.
اشتفان شولتز سفیر اتریش در کشورمان همچنین امروز، دیدارهای جداگانه ای با مصطفی سالاری استاندار گیلان و مسعود نصرتی شهردار رشت داشت.
7296 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.