مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان گفت: کشاورزان گیلانی نهایت استفاده بهینه را از آب رها شده سد سفیدرود برای کشت و نشاء برنج تا پایان اردیبهشت‌ماه داشته باشند.

به گزارش ایلنا از رشت، کاظم لطفی در جلسه بررسی وضعیت منابع آب استان که با حضور فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در استانداری تشکیل شد، اظهار داشت: تاکنون بیش از 140 میلیون متر مکعب آب برای کشت و نشاء شالیزارهای برنج از سد سفیدرود رهاسازی شده و افزود: ذخیره سد سیفد رود تا 17 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری حدود 870 میلیون مترمکعب و ورودی آب به مخزن سد حدود 146 متر مکعب  بر ثانیه و خروجی آن حدود 186 متر مکعب بر ثانیه است.

وی ضمن تاکید بر مصرف بهینه آب کشاورزی بیان کرد: تاکنون با توجه به همدلی خوب مسئولان و فرماندارن و تدبیر ویژه استاندار گیلان و همکاری کشاورزان گیلانی در هیچ نقطه‌ای دچار تنش آبی نبوده‌ایم و امیدواریم با این همدلی سال زراعی موفقی را به پایان برسانیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان درباره  شناسایی نقاط آسیب‌پذیر استان در فصل زراعی افزود: تمامی ایستگاه‌های پمپاژ در اختیار این شرکت تعمیر و راه اندازی شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری وارد مدار قرار خواهند گرفت.

لطفی شرایط مدیریت آب استان را در مقطع کنونی مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: بیش از یک‌هزار و100 کیلومتر از انهار درجه یک، دو و سه در سطح استان لایروبی شده که اقدام بی‌نظیری برای انتقال آب به مزارع کشاورزی بوده و اعلام داشت: بازچرخانی آب از زهکش‌ها یکی دیگر از اقدامات موثر برای مصرف بهینه آب است که در برنامه‌های عملیاتی این شرکت قرار دارد.

در این جلسه بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی نوید بارش‌های متوسطی در روزهای آتی در سطح استان داده شده ولی متوسط بارندگی نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش را نشان می‌دهد و پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد در ماه‌های آتی بارش‌های به هنگامی برای کمک به تامین آب کشاورزی استان رخ دهد.

همچنین در این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی استان افزود: تاکنون حدود 92 درصد از اراضی کشاورزی اقدام به شخم شده و به‌طور میانگین حدود 27 درصد از اراضی شالیزارها نشاء برنج صورت گرفته و تاکید کرد با توجه به رهاسازی آب سد سفیدرود از هشتم اردیبهشت ماه سال‌جاری؛ کشاورزان عزیز نهایت استفاده را برای کشت برنج داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.