به گزارش خبرنگار ایرنا رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان روز شنبه در این همایش گفت: رشد و توسعه اقتصادی کشور، بدون صنعت حمل و نقل غیر ممکن است و در این راستا خطوط ریلی، نقش مهمی ایفا می کنند.
هادی تیزهوش تابان افزود: خط آهن آستارا-آستارا از ویژگی های خاص تجاری نظیر ارتباط با کشورهای اوراسیا برخوردار است و برای رسیدن به جایگاه اقتصادی شایسته و برطرف شدن نواقص آن، باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
رفعت محمداف رئیس سازمان توسعه صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان نیز در این همایش از سرمایه گذاری این کشور در خط ریلی آستارا و بارانداز آن و اظهار علاقه کشورهای روسیه و گرجستان برای استفاده از راه آهن یاد شده برای نقل و انتقال بین المللی کالا خبر داد.
آزاد قاسم اف مدیرعامل شرکت اقتصادی ای.دی.وای اکسپرس جمهوری آذربایجان نیز گفت: پایانه راه آهن آستارا علاوه بر امکان تخلیه و بارگیری کالاهای معمولی و خشک، برای نقل و انتقال نفت مورد استفاده قرار خواهد گرفت و با اتصال این مسیر ریلی به راه آهن رشت-قزوین و شتاب حمل و نقل، تحول اقتصادی مهمی در منطقه روی خواهد داد.
مدیران عامل و فعالان چند شرکت اقتصادی دیگر جمهوری آذربایجان نیز با تایید موقعیت مناسب خط ریلی آستارا و ضرورت توجه صادرکنندگان و واردکنندگان به آن، نقش این مسیر را در توسعه تجارت منطقه ای مهم دانستند.
ایران و جمهوری آذربایجان در اوایل سال 1395 برای گسترش مناسبات اقتصادی خود به ایجاد ارتباط ریلی بین دو کشور متعهد شده بودند و با تکمیل راه آهن، شهرهای آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان به هم متصل شدند و این مسیر ریلی در فروردین ماه امسال همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان، به بهره برداری رسید و تاکنون چندین قطار باری حامل تخته از روسیه و جمهوری آذربایجان به آستارا و بارانداز آن وارد شده است.
بعد از تکمیل راه آهن رشت-قزوین و اتصال راه آهن آستارا به آن، کریدور ریلی شمال-جنوب ایران برای انتقال بار از بندرهای جنوب به آستارا و حمل به کشورهای حوزه قفقاز و برعکس فعال خواهد شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی علیه غرب استان گیلان واقع است و با جمهوری آذربایجان، 38 کیلومتر مرز دریایی و 15 کیلومتر مرز خاکی دارد.
7105 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.