محمدمهدی گویا روز دوشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه بیماری های منتقله از آب و غذا در هتل سفیدکنار بندرانزلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 46 بیماری در کشور جزو بیماری های هدف وزارت بهداشت است که برای کنترل این بیماری ها و جلوگیری از انتقال و شیوع آنها برنامه جامعی داریم.
وی با اشاره به آغاز برنامه ریشه کنی بیماری فلج اطفال در کشور از سال 1373 افزود: در 18 سال گذشته حتی یک مورد هم بیماری فلج اطفال در کشور گزارش نشده و این در حالیست که کشورهای همجوار مثل افغانستان و پاکستان همچنان درگیر این بیماری هستند.
گویا با اشاره به حذف کامل بیماری هایی نظیر کزار نوزادی طی سال های اخیر در کشور تاکید کرد: همچنین یکی از اولویت های اصلی وزات بهداشت، پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز است.
وی به وجود 18 هزار مورد گزارش در خصوص بیماری مالاریا در کشور در سال 84 اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمار افراد مبتلا به بیماری مالاریا کمتر از 70 نفر است که این امر بیانگر اهتمام وزارت بهداشت در کنترل و پیشگیری بیماری های واگیردار است.
وی با اشاره به وضعیت مطلوب موجود در گیلان گفت: گیلان به دلیل دارا بودن امکانات مناسب، شرایط اقلیمی مطلوب و همچنین امکانات اقتصادی و نیروی انسانی توانمند و کافی، وضعیت مطلوبی در خصوص پیشگیری و حذف بیماری های واگیر دارد.
گویا با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به آلودگی آب و مواد غذایی به عنوان یکی از موارد تهدیدکننده سلامت افراد جامعه افزود: باید نسبت به بیماری های رفتاری عفونتی مانند ایدز توجه ویژه ای شود و رسانه ها نقش مهمی در اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه دارند.
وی بر لزوم توجه بیش از پیش مردم به بیماری های واگیردار انتقالی از دام مانند تب مالت نیز تاکید و تصریح کرد: رعایت موارد بهداشتی در نگهداری دام در منازل، رعایت اصول ایمنی ذبح دام و همچنین استفاده از لبنیات پاستوریزه و بهبود وضعیت بهداشتی خصوصاً در روستاها برای جلوگیری از انتقال بیماری تب مالت از الزامات است.
گویا با اشاره به کاهش قابل ملاحظه بیماری های واگیر در کشور گفت: باید همواره به کنترل بیماری های واگیر توجه ویژه شود چرا که بیماری های واگیردار با تغییر ماهیت دوباره شیوع می یابند.
به گزارش خبرنگار ایرنا کارگاه سه روزه بیماری های منتقله از آب و غذا به میزبانی استان گیلان با حضور 65کارشناس بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تا فردا (18 اردیبهشت ماه) در سالن همایش هتل سفیدکنار بندرانزلی برگزار می شود.
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.