گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان به ایرنا حاکی است محمد عباسی در آیین افتتاحیه کارگاه کشوری بیماری های منتقله از آب و غذا در بندرانزلی، با بیان این مطلب افزود: تا نیمه اول سال جاری نیز 10 بیمارستان دیگر به سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی مجهز می شوند که تاکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی ادامه داد: تا پایان سال جاری نیز بقیه بیمارستان ها به سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی مجهیز می شوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: مهم ترین عملکرد نظام شبکه، کنترل بیماری های واگیر است که به عنوان اصلی ترین تهدید کننده سلامت به شمار می رود.
عباسی گفت: نظام شبکه ما همواره مورد تشویق جهانی است و در استان های همجوار نیز در حال اجراست.
وی اظهار داشت: اگرچه بیماری های واگیر تحت کنترل هستند، اما سهل انگاری و غفلت از این بیماری ها، می تواند آسیب جدی به جامعه وارد کند، این بیماری ها اگر از کنترل خارج شود به سرعت بخش زیادی از جامعه را در خطر تهدید سلامتی و حتی مرگ قرار می دهد از این رو باید بسیار مورد توجه قرار گیرند.
عباسی با اشاره به اهمیت کنترل بیماری های واگیر، استقرار نظام سندرمیک از سوی وزارت بهداشت را طرحی خوب عنوان و خاطرنشان کرد: با اجرای طرح نظام سندرومیک حدود 15 بیماری واگیر در گیلان تحت این نظام قرار گرفته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان داشت: نظام کنترل بیماری های واگیر به عنوان یک هشدار دهنده به ما کمک می کند تا با سرعت، شیوع بیماری های واگیر را کنترل کنیم.
وی با بیان اینکه بیماری های فاسیولا و بیماری های انگلی طی سال های اخیر با کنترل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در استان کاهش یافته، اضافه کرد: خوشبختانه شاهد کاهش بیماری بوتولیسم در استان نیز بوده ایم که این امر با آگاه سازی مردم، توجه به توزیع مواد بهداشتی و بهسازی مراکز توزیع غذا و رستوران ها میسر شده است.
عباسی وجود مراکز متعدد تهیه و توزیع مواد غذایی در رستوران های سنتی و فروشندگان دوره گرد، بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در استان، وجود مشکلات دفن زباله و دفع فاضلاب، پایین بودن سطح تحصیلات تولیدکنندگان و فروشندگان مواد غذایی، افزایش فروشندگان دوره گرد در شهرها ، سواحل دریاها و اماکن تفریحی و ناهماهنگی در انتقال آموزش های انجام یافته را از عمده ترین مشکلات در سطح بیماری های منتقله از آب و غذا عنوان کرد.
وی در خاتمه با اشاره به برگزاری کارگاه کشوری بیماری های منتقله از آب و غذا با حضور 65 دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور به میزبانی استان گیلان، ابراز امیدواری کرد که ارائه راهکارهای مفید و ماحصل این نشست کشوری کمکی برای بهبود و ارتقاء سلامت مردم باشد.
کارگاه کشوری بیمارهای منتقله از آب و غذا تا 18 اردیبهشت در هتل سپیدکنار بندرانزلی ادامه دارد. در این کارگاه سه روزه مطالبی در زمینه وضعیت بیماری های منتقله از آب و غذا در گیلان، نظام مراقبت بیماری هپاتیت A ، نظام مراقبت بیماری بوتولیسم، وبا، فاسیولا، مقررات بهداشتی بین المللی و نقش آن در برنامه های بیماری های منتقله از آب و غذا و ... ارائه می شود.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.