ژاله حساس خواه روز دوشنبه در آستانه روز اسناد ملی و میراث مکتوب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : متاسفانه اهدای اسناد موضوعیست که در جامعه مغفول مانده و سندهای بسیاری که نماد هویتی این سرزمین است، در کنج گنجه ها می پوسد و گاه صاحبان آنها در واهمه اهدا هستند.
وی اظهار کرد: اسناد اهدایی در گیلان پس از کارشناسی و باکتری زدایی، به صورت امانی در اختیار آرشیو ملی در تهران قرار می گیرد که پس از مجهز شده گیلان به مخزن نگهداری اسناد ، به این استان تحویل شود.
حساس خواه ادامه داد: اسناد به واقع نماد هویتی ماست و می بایست این هویت به نسل های نو منتقل شود؛ بنابراین موضوع ، دارندگان اسناد می بایست نسبت به این موضوع اهتمام داشته و اجازه ندهند اسناد هویتی و تاریخی این سرزمین کنج گنجه ها بپوسد.
حساس خواه در بخش دیگری از سخنانش ، برپایی همایش تاریخ سازان گیلان برگ اول : نکوداشت دکتر حشمت را یکی دیگر از برنامه های هفته اسناد ملی عنوان کرد و گفت: برپایی تور یک روزه پژوهشگران به آستارا، نمایشگاه اسناد، نشست علمی و کارگاه آموزشی سند و سندخوانی و تجلیل از فعالان حوزه اسناد از دیگر برنامه های تعریف شده برای هفته یادشده است.
وی اهتمام به اسناد را موضوعی حائز اهمیت برای حفظ هویت عنوان و تاکید کرد: می بایست جامعه را نسبت به این موضوع آگاه کرد؛ بر همین اساس پویش اهدای اسناد تاریخی، اهدای هویت راه اندازی شده تا شاید گامی در راستای فرهنگسازی اهمیت اسناد برداشته شود.
حساس خواه سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان را به عنوان همکاری امین و متخصص برای مدیران استان در تعیین و تکلیف بایگانی دستگاه های متبوعه شان دانست و از مردم نیز خواست حفظ اسناد را حفظ هویت خویش بدانند و برای مانایی این هویت، آنها را به سازمان ملی اسناد اهدا کنند.
وی تاکید کرد: با همکاری مسئولان استان می توانیم علاوه بر آزادسازی فضای اداری، بسیاری از میراث مکتوب را از این بایگانی ها شناسایی کرده و برای غنی سازی آرشیو ملی گیلان که نماد هویت ملی استان است، به این گنجینه ارزشمند انتقال دهیم.
19 اردیبهشت، روز اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده است.
1881 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.