مدیر برگزاری جشنواره اتاق روشن در بندرانزلی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : شاکله‌ی اصلی این رویداد را نمایش فیلم‌های مستند تشکیل می‌دهد اما هدف، بیش از فیلم دیدن است و جشنواره می‌کوشد در کنار نمایش تجربه‌های جهانی این حوزه از دریچه‌ی سینما، بازخوانی دیگری از وضعیت شهرهای خودمان داشته باشد.
آروین ایل بیگی با اشاره به برگزاری هماهنگ این جشنواره در تهران و 14 شهر دیگر ایران اظهار داشت : این خوانش افزون، از طریق جلسات گفت‌وگوی بعد از فیلم و نشست‌ها و سخنرانی‌های دیگر محقق می‌شود.
به گفته وی ، کانون معماری و شهر موزه هنرهای معاصر تهران بعنوان طراح این جشنواره، با کمک نهادهای خصوصی و دولتی مختلفی از سراسر کشور، برنامه‌های نمایش فیلم خود را این بار به گستره‌ی بزرگتری از مخاطبان تعمیم داده که در استان گیلان دو شهر (رشت و بندرانزلی) میزبان این رویداد است.
وی افزود: در بندرانزلی، با توجه به محدودیت سالن نمایش و حجم زیاد برنامه‌های فرهنگی معمول این شهر، دو روز 25 و 26 اردیبهشت به میزبانی از جشنواره اتاق روشن اختصاص یافته است.
ایل بیگی در تشریح برنامه های این رویداد گفت : برنامه‌های روزانه‌ی جشنواره از ساعت 16 عصر در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی اداره ارشاد انزلی آغاز می‌شود.
به گفته وی در هر روز، دو مستند جذاب و کمتر دیده شده که به نوعی با مسائل شهری انزلی هم ارتباط موضوعی دارد، به نمایش در خواهد آمد و در بین سئانس‌های نمایش فیلم، جلسات گفت‌وگو درباره‌ی فیلم‌ها و نشست‌های تخصصی با محوریت بازخوانی مسائل شهر انزلی برگزار می‌ شود.
دبیر این جشنواره افزود: سخنران روز اول ، مهندس مجید ابراهیم‌پور، جامعه‌شناس و طراح شهری و سخنران روز دوم، دکتر مجید کیاورز، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است.
ایل بیگی در خاتمه با بیان این که جشنواره اتاق روشن انزلی، با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی، سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان - دفتر بندرانزلی و همچنین حمایت سمن‌های شهر، مثل انجمن طرفداران توسعه انزلی، برپا شده ابراز امیدواری کرد با حضور علاقمندان مباحث معماری و شهر، کارشناسان و به ویژه مدیران شهری، تأثیرات مثبتی از مباحث مطرح شده برجای بماند.
جشنواره سیار؛ اتاق روشن به اهتمام کانون معماری و شهر موزه هنرهای معاصر تهران در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ در رشت (سالن دکتر رحمدل، مجتمع فرهنگی خاتم الانبیا) برگزار می شود.

کانون معماری و شهر موزه هنرهای معاصر برگزار می نماید:
در بیانیه «جشنواره سیار؛ اتاق روشن» در مورد این رویداد آمده است :«اتاق روشن» در ادبیات مرتبط با تصویر در کنایه‌ای از «اتاقِ تاریک» به کار رفته و معنا یافته است. اتاق تاریک، اتاقی است با روزنه ای باریک بر یکی از جداره‌هایش که نفوذ پرتوهای نور از آن، تصویر واژگونه‌ای از جهان بیرون بر دیوار رو به رویی آن ایجاد می‌کند؛ به این ترتیب اگر روزنه مشرف به «شهر» یا خیابانی پُر رفت‌ و آمد باشد، تصاویر متحرک ایجاد شده به مانند «سینما» بازتابی خواهد بود از آنچه در بیرون از اتاق، در «جایی دیگر»، در حال وقوع است.
اما این اختراع شگفت انگیز تنها مبتنی بر کشفی دیرهنگام بود، چرا که انعکاس تصویری واژگونه از واقعیت بر روی پرده، دقیقا مشابه سازوکاری است که در ساختار چشم انسان به هنگام دیدن اتفاق می‌افتد: نور از روزنۀ مردمک وارد «اتاق تاریکِ» چشم می‌شود و به این ترتیب تصویری وارونه بر پردۀ شبکیه نقش می‌بندد. اما واقعیت آن است که اصلاح مجدد این تصویر وارونه و تطبیق آن با جهان واقع کاری است که مغز انجام می‌دهد. پس به تعبیری مغـز انسان «اتاق روشن» اوست، آنجا که تصاویر بازنمایی‌شده دوباره باژگونه شده و معنا می‌یابند.
«جشنوارۀ سیار» پیش از هر چیز قصد دارد روزنه‌ای باشد به جهانِ واقعیِ بیرون از «اتاق تاریک» تا تصویری تا حد امکان با وضوح از شهرها، معماری و به طور کلی محیط‌های ‌انسان‌ساخت بازبتاباند. اتاق تاریکِ کانون «معماری و شهر» که برای حدود سه سال در موزۀ هنرهای معاصر تهران در قلب تهران برپا بود‌، در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ طی رویدادی هماهنگ به میزبانی 14 شهر از سراسر ایران پا از خانۀ همیشگی خود فراتر می‌گذارد تا امکانی فراهم آورد برای تماشای تصاویر و تجربه‌های متنوع پیرامون موضوع معماری و شـهر.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.