گودرز خردادپور روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : این مقدار برگ سبز چای از آغاز برداشت در هفته گذشته از باغ های چای شمال کشور انجام و تاکنون به کارخانه های چایسازی تحویل شده است که 98درصد آن را برگ سبز درجه یک تشکیل می دهد.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل سرمای دیررس در بهار امسال و وارد شدن خسارت به باغ های چای ، برداشت چین اول برگ سبز چای نسبت به سال قبل 30درصد کاهش نشان می دهد اما شرایط جوی و بارندگی های بعد از این ممکن است میزان کاهش برگ سبز چای از سرما را در فصل پیش رو جبران نماید.
وی اظهارداشت: 140واحدچایسازی در شمال کشور تاکنون فعال بوده و اقدام به انعقاد قرارداد با سازمان چای و خرید تضمینی برگ سبز چای و تحویل چای از چایکاران کرده اند.
وی تصریح کرد: نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و درجه دو در سال زراعی جاری از سوی شورای عالی اقتصاد با چهار درصد افزایش ، هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 27 هزار و 292 ریال و هر کیلوگرم چای درجه دو 15 هزار و 283 ریال تعیین است.
قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی گذشته، 26 هزار و 242 ریال و برای هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو، 14 هزار و 695 ریال بود.
برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال کشور در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
178 واحد چایسازی در گیلان و مازندران وجود دارند که سال گذشته ، 151 واحد فعال با سازمان چای بابت خرید برگ سبز چایکاران قرارداد بستند و از 108 هزار تن برگ سبز چای تحویلی چایکاران گیلان و مازندران به کارخانه های چایسازی ، حدود 24 هزار تن چای خشک تولید شد.
استان های گیلان و مازندران 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است.
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.