همایش استانی روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای با محوریت "بهداشت در محیط کار" به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت برگزار شد و طی آن 16 نفر از منتخبان نمونه این حوزه در مراکز دولتی و خصوصی استان تقدیر شدند.

به گزارش ایلنا از رشت، محمد عباسی با بیان اینکه چرخه دولت، یک چرخه تولید ثروت برای کشور است، گفت: باید سلامت همه افرادی را که در کار و تولید نقش دارند، تضمین کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شعار سازمان جهانی امسال "بهبود ایمنی و سلامت کار نوجوانان و پایان دادن به کار کودکان تا سال 1404"، کودکان کار یا کودکان خیابانی را نتیجه توسعه رشد نامتوازن جمعیت و شهرنشینی، تغییرات اجتماعی و اقتصادی در جامعه یا قربانیان این تغییرات نامید.

عباسی ادامه داد: کودکان خیابانی مختص کشورهای در حال توسعه نیستند و در کشورهای توسعه یافته نیز این معضل وجود دارد. هر چه میزان بی نظمی توسعه شهرنشینی بیشتر باشد آمار کودکان خیابانی نیز بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در کشور، میانگین سن کودکان کار حدود 13 تا 14 سال است، افزود: گیلان جزو پنچ استان کشور است که نیمی از کودکان این استان با اطلاع خانواده خود، مشغول به‌کار هستند.

وی با تاکید بر اینکه حدود چهار درصد، نیروی کار کل کشور را این گروه سنی تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: مساله کودکان کار، نه تنها یک موضوع اجتماعی است بلکه یک مساله امنیتی هم محسوب می‌شود که هیچ مرکزی آنها را به طور کامل تحت پوشش قرار نمی دهد.

عباسی افت بهره‌وری کار در کشور، کاهش جدی مهارت‌ها، آموزش و دانش کودکان، بالا رفتن صدمه‌های جانی و مالی، افزایش انواع آسیب‌های اجتماعی و ... را از جمله مشکلات و عوارض برای کودکان خیابانی و کودکان کار عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت "پوشش همگانی؛ سلامت برای همه، همه‌جا"، تحت پوشش قرار دادن کودکان کار را با همکاری مراکز درون بخشی و بین بخشی خواستار شد.

در ادامه مطالب جامعی توسط محمد ایمانی – مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و اکبر تطهیری مقدم – دبیر انجمن مدیران صنایع استان در خصوص برنامه های بهداشت حرفه‌ای و چالش‌های صنایع استان در رابطه با شعار سال بیان شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.