به گزارش ایرنا، این بنای دلگشا که اکنون خانه فرهنگ گیلان نام دارد و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است سال 1390 به همت جرگه ای از فرهنگ دوستان گیلان خریداری و از تخریب نجات داده شد .
عمارت پس از مرمت در اردیبهشت 1391 با حضور جمعی از بزرگان همچون پروفسور فضل اله رضا تحت عنوان خانه فرهنگ گیلان گشایش یافت و اکنون کانونی برای پاس داشت و نشر فرهنگ و ادب و هنر این دیار است.
ساختمان در انتهای کوچه ای عریض قرار دارد . در که گشوده می شود ابتدا حیاطی وسیع و دلباز با حوضی مزین به کاشی های قدیمی و چاه آب و چند درخت نارنج و نخل تزئینی به استقبالتان می آید . بنا با معماری سنتی و ایوان و شاه نشین در جبهه شرقی زمین ساخته شده است .
عمارت سپیدی در دو طبقه با ارسی های آبی مشبک و شیشه های رنگین ، تالاری بزرگ ، بهار خواب با کف و پله های چوبین داخلی .
هر دو پلکان بعد از ورود به پاگردی کوچک ، به دری می رسند که محل ورود به بخش های درون خانه است.اتاقها طاقچه هایی تزئینی و گنجه های چوبین دارد .
ارسی که از وسط شاه نشین در طبقه دوم رو به ایوان باز می شود و سه لته است با تزئینات چوبی ظریف وزیبایی ساخته شده و همخوانی کاملی با ایوان و فرم خاص جان پناه آن دارد. جفت ستونهای وسط ایوان چوبی هستند وسر ستون گچی بر آن قرار دارد.
این بنا که رد پای تاریخ و هنر هنوز در آن مشهود است داستانهای بسیاری در خود دارد و حضور در آن آدم را با خود به سفری در گذشته این دیار می برد و ماوا و الهام بخش شاعران ، نویسندگان، نقاشان ، موسیقی دانها و هنرمندان و هنردوستان است.
*اختصاص طبقه ای به گنجینه فرهنگ
محمدتقی پوراحمد جکتاجی پژوهشگر ، نویسنده و روزنامه نگار گیلانی گفت: انتظار داریم بخشی از خانه به صورت موزه ای خصوصی و مشارکتی با کمک سازمان میراث و اعتبار دولتی در بیاید.
این عضو هیات مدیره خانه فرهنگ گیلان اظهار داشت : بخش دیگری از خانه همچنان در خدمت فرهنگ و هنر گیلان خواهد ماند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: عمارت مفخم السلطنه سال 1390 در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
ولی جهانی اظهار داشت: در نظر داریم پس از امضای تفاهمنامه مشترک بین میراث و هیات رییسه خانه فرهنگ گیلان برای ایجاد نخستین موزه فرهنگ در شمال کشور در این بنا اقدام می کنیم .
وی با قدردانی از نیک اندیشی اهالی فرهنگ برای حفظ این میراث تاریخی افزود: هیات موسس خانه فرهنگ که با هزینه خود اقدام به خرید این بنا و جلوگیری از تخریب آن نموده اند هر سال برای مرمت و استحکام بخشی با نظارت سازمان میراث فرهنگی اقدام می کنند .
جهانی همچنین یاداور شد تفاهمنامه ای نیز برای مرمت این بنای تاریخی با هیات مدیره خانه فرهنگ منعقد شده که برای تعیین اعتبار از محل اعتبارات ملی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است .
به گفته وی در صورت ایجاد این گنجینه فرهنگ ، آثار مکشوفه دوره پارینه سنگی تا دوره معاصر در این محل به نمایش گذاشته خواهد شد و مردم فرهنگ دوست نیز می توانند اشیای تاریخی خود را به این موزه اهدا کنند.
جهانی با اشاره به این که 250 میلیون ریال اعتبار برای تبدیل این مکان به موزه فرهنگ اختصاص یافته ابراز امیدواری کرد این عمارت تا پایان شهریور به عنوان اولین موزه فرهنگ در شمال کشور راه اندازی شود.
بی توجهی به میراث باستانی و شرایط آب وهوایی دست به دست هم داده و از بناهای تاریخی گیلان آثار چندانی باقی نگذاشته است.
اکنون که با نیک اندیشی دوستداران فرهنگ و میراث گیلان این بنای ارزشمند خریداری ، مرمت و حفاظت شده جا دارد بخش دولتی و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری نیز بهای بایسته و شایسته ای به این بنا دهد و با ایجاد موزه در بخشی از بنا به جلب توجه بیشتر عموم به این بنای تاریخی و مکان فرهنگی ارزشمند و حفاظت از آن همت گمارد .
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.