با حضور رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری ‌های واگیر وزارت بهداشت طی مراسمی از 67 تن از منتخبان ثبت سرطان و نظام مراقبت سندرمیک استان گیلان، تجلیل شد.

به گزارش ایلنا از رشت، در راستای اجرای طرح کشوری نظام مراقبت سندرمیک بیماری های واگیر که برای اولین بار به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سطح خاورمیانه اجرا شد، طی مراسمی با حضور رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، از 67 نفر از متولیان استقرار این طرح  در گیلان تقدیر شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این مراسم گفت: بیماری‌های واگیر عفونی مانند: وبا، سیل و طاعون در سال های گذشته یکی از مشکلات اساسی سلامت محسوب می شد، اما امروزه با انجام تدابیر لازم این بیماری ها قبل از همه گیری قابل شناسایی هستند. در این زمینه، در گیلان طی دو سال گذشته سیستمی تحت عنوان نظام مراقبت سندرمیک جهت شناسایی به موقع بیماری های واگیر در گیلان، راه اندازی شده است. 

شاهرخ یوسف زاده چابک با بیان این که اساس کار این سیستم شناسایی اولین نشانه اپیدمی بیماری های واگیر است، افزود: در این خصوص با شناسایی بیماری های واگیر می توان، برای تشخیص به موقع و پیشگیری از همه گیری بیماری ها اقدام کرد. این مهم موجب می شود که مردم را از لحاظ سلامت محافظت کنیم.

وی در ادامه، این اقدام مهم را که برای اولین بار در گیلان به مرحله اجرا درآمده را بسیار ارزشمند خواند و تصریح کرد: در سال گذشته طی دعوت وزارت بهداشت کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در سفر دو روزه خود به استان گیلان و با بررسی های انجام شده، اجرای طرح نظام سندرمیک بیماری های واگیر در گیلان را موفق اعلام کردند و الگویی برای دیگر کشورهای خاورمیانه دانستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه سرطان دستگاه گوارش را مهمترین سرطان در گیلان خواند و اظهار داشت: سرطان پستان و سرطان های مربوط به زنان در استان گیلان نسبتا" شیوع دارد.

 شاهرخ یوسف زاده چابک یادآور شد: بر اساس طرح تحول سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان درصدد است سه مرکز جامع سرطان در شهرستان های انزلی، تالش و لاهیجان را راه اندازی کند. وی با بیان این که امروز نگاه دانشگاه علوم پزشکی گیلان و وزارت متبوع ارتقای  سلامت جامعه است، گفت: به خود می بالیم که توانستیم بیماری های واگیر را که در طی سال های پیش همچون کابوسی وحشتناک، سلامت جامعه را تهدید می کرد مهار کنیم. اگر چه امروزه آثاری از آن بیماری ها نیست اما این هوشمندی و کارآمدی مراقبین سلامت را می طلبد که آگاه باشند  زیرا بیماری های واگیر با ایجاد فضای مناسب، قابلیت شیوع دارند.

وی با بیان این که گیلان به تائید سازمان بهداشت جهانی، در اجرای طرح (پایلوت) نظام سندرمیک بیماری های واگیر موفق عمل کرده است، نظام سندرمیک را یک نظام اندازه گیری خواند و تصریح کرد: این موفقیت مرهون تلاش هایی است که در این حوزه انجام شده و از سوی دیگر در خصوص نظام ثبت سرطان نیز ، تلاش هایی زیادی صورت گرفته است که جای تقدیر دارد.

یوسف زاده با اشاره به شکل گیری دبیرخانه بیماری های غیرواگیر در دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، تصریح کرد: این دبیرخانه متشکل از معاونین درمان، بهداشتی، آموزشی و اجتماعی است با کمک هم چالشی را که این بیماری ها در حوزه بالینی و درمان ایجاد می کنند، رفع می شود. در طی سال پیش ده هزار نفر شناسایی شدند که 300 نفر از آنها نیازمند انجام آندوسکوپی و کلونوسکپی بودند.

وی با تاکید بر این مهم که برنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال جاری اجتماعی شدن سلامت است ، افزود: چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی گیلان "پیشرو در دانشگاه های نسل سوم، کارآمد در ارایه خدمات و پیشگام در شاخص های سلامت است" ،برآیند این برنامه ها می تواند یک نظام صحیح و تضمین کننده برای سلامت مردم ایجاد نماید. در این راستا بحث اجتماعی شدن سلامت، توجه به یکی از حلقه های مفقود شده سلامت مردم است. کارشناسان حوزه های بهداشت و درمان در این راستا می توانند با مردم ارتباط برقرار نمایند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه ضمن تشریح کانون سلامت محلات، بر تشکیل شبکه اجتماعی در کنار نظام شبکه بهداشت تاکید کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان بدنبال گسترش دامنه فعالیت های خود از حوزه بهداشت و درمان به سمت و سوی اجتماع است. در این خصوص دانشگاه ارتقای سلامت فرد فرد افراد جامعه با افزایش مشارکت اجتماعی خواستار است.در این خصوص یک ارتباط دوسویه با مردم خواهیم داشت . دانشگاه از هم اکنون در صدد است تا در یک برنامه نرم افزاری شناسایی افراد ( جمعیت هدف) را به سطح نخستین برساند و این یک موفقیت بزرگی برای نظام سلامت ما محسوب می شود. در کنار کار ارزشمند نظام سندرمیک می توان بیماری های غیر واگیر را شناسایی کنیم . حتی می توان بسیاری از آسیب های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد و حتی مسایل زیست محیطی و حتی فراتر از آن فعالیت های مردمی سایر سازمان ها نظیر کمیته امداد ، هلال احمر و بهزیستی را می توان در یک نظام شبکه تعریف کرد.

وی با اشاره به افتتاح اخیر اولین کانون سلامت محله با حضور هادی ایازی - معاون اجتماعی وزارت بهداشت در رشت، اظهار داشت: با استقرار کانون سلامت محلات در استان، درصددهستیم پزشک خانواده شهر را به کانون سلامت محله خود، مرتبط کنیم و معاونت های اجتماعی و بهداشتی در این خصوص جهت آماده سازی بستر لازم نقش مهمی دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: پزشک خانواده شهر، پایگاه سلامت محله را پوشش می دهد. اما با شرایط فعلی برای راه اندازی هر مرکز بهداشتی یک پزشک خانواده شهر و مراقبین سلامت هستند که از این طریق یک سطح تماس وسیع بین مردم برقرار می شود. غفلت از مردم تهدیدی برای شکست برنامه های ما می باشد و حضور مردم تضمین کننده این اقدام خواهد بود.

 محمد عباسی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به این که مهم ترین عملکرد نظام شبکه کنترل بیماری های واگیر به عنوان اصلی ترین تهدید کننده سلامت، است، گفت: نظام شبکه ما همواره مورد تشویق جهانی می باشد. وی ادامه داد: اگر چه بیماری های واگیر تحت کنترل می باشند اما کمی سهل انگاری و غفلت از این بیماری ها می تواند آسیب زیادی به جامعه وارد کند. بیماری های واگیر اگر از کنترل خارج شود به سرعت بخش زیادی از جامعه را در خطر تهدید سلامتی ، حتی مرگ قرار می دهند از این رو باید بسیار مورد توجه قرار گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اهمیت بیماری های واگیر، استقرار نظام سندرمیک از سوی وزارت بهداشت را طرح خوبی عنوان کرد و گفت: حدود 15 بیماری در سطح استان از آغاز اجرای این طرح تحت این نظام قرار گرفتند. در این زمینه طرح نظام سندرمیک تحت وب است و تداوم آن، نیازمند حمایت متولیان امر  به ویژه وزارت بهداشت است.

عباسی ادامه داد: برنامه ثبت سرطان از سال 90 در سطح استان آغاز شد و در سال 93 در سطح کشوری مورد توجه قرار گرفت و ثبت جهانی بین المللی کشوری مورد قبول و تایید یک نظام بین المللی قرار گرفت. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شد: اگر اطلاعات مناسبی از ثبت سرطان ها در سطح استان داریم این امر مرهون تلاش حوزه های مختلف دانشگاه علوم پزشکی همچون معاونت های درمان، پژوهش، آموزش و مراکز تشخیصی استان است .

در ادامه،  غلامرضا صادقی- مسوول دبیرخانه ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و  پیمان همتی- کارشناس ارشد اداره مراقبت مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت مطالب نیز جامعی در خصوص روند ثبت سرطان در استان و سرطان سال 93 و روند نظام مراقبت سندرمیک ارایه کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.