به گزارش روز جمعه روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به ایرنا، فرهاد دلق پوش در دیدار با مرضیه لک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در رشت، به نیاز پروژه های عمرانی استان به مصالح معدنی اشاره و بیان کرد: هم اکنون برای تکمیل و اتصال راه آهن بین المللی آستراخان - آستارا - رشت به طول 250 کیلومتر که 20 میلیون تن کالا در سال جابجا و ترانزیت می کند، نیاز مبرم به مصالح معدنی وجود دارد و در همین راستا برخی تصمیمات کلان و محدودیت های ملی در بخش معدن در جهت پیشرفت پروژه های عمرانی باید مرتفع شود.
وی اظهار کرد: باید مطالعات علمی دقیق و سیاست واحدی برای بهره برداری از مواد معدنی جلگه ای با پشتوانه تحقیقاتی برای استان انجام شود که همت کارشناسان فنی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی را می طلبد.
دلق پوش با بیان اینکه رسوبات سواحل دریای خزر، تالاب ها و معادن استان نیاز به مطالعات وسیع زمین شناسی دارند، تاکید کرد: فعالیت های زمین شناسی با توجه به اقلیم جغرافیایی استان گیلان برای کاهش مخاطرات ضروری است.
وی ادامه داد: وضعیت رسوبات سواحل دریای خزر، تالاب ها و معادن استان نیاز به مطالعات علمی و گسترده زمین شناختی دارد که باید به نحو درستی مورد بهره برداری قرار گیرند.
وی نمونه برداری از مناطق مختلف استان، مطالعات و آزمایش های منطقه ای را حساس دانست و افزود: حفظ اقلیم طبیعی استان و بهره برداری صحیح از منابع، مستلزم داشته های علمی مناسب برای جلوگیری از کاهش آسیب هاست.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان پیدایش گسل ها را حاصل فعل و انفعالات در زمین خواند و گفت: گیلان از وجود این گسل ها مستثنی نیست و تیم علمی و تحقیقاتی توانمندی باید مطالعات کاربردی آن را انجام دهند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: این سازمان تاکنون 36 همایش زمین شناسی برگزار کرده و امسال نیز همایش علوم زمین مصادف با روز زمین پاک، در اردیبهشت ماه برپا می شود.
مرضیه لک افزود: در حاشیه همایش پیش رو قرار است دو سند همکاری با سازمان محیط زیست و دیگری با مرکز پژوهش های اقیانوس شناسی امضاء شود که در نوع خود تاثیر بسزایی در استان گیلان ایجاد می کند.
وی اظهار کرد: در یکی از بندهای این سند همکاری، برای نخستین بار به بررسی و مطالعه دریاچه کاسپین می پردازد و اطلاعات بسیار ارزشمندی در این حوزه به استان اضافه می شود.
عمده ترین محصولات صنایع معدنی گیلان سیمان ، انواع آجر ، فرآوری ملیکا ، انواع ورقه و لوله ، ظرف چینی، چینی بهداشتی، کاشی و سرامیک است که میزان استخراج مواد معدنی به افزون بر 10 میلیون تن در استان می رسد.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.