به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی آب منطقه ای گیلان به ایرنا،کاظم لطفی در نشست مشترک با مدیران شرکت بهره برداری و آبیاری و زهکشی استان اظهار داشت : میزان آورد آب رودخانه های ورودی به سد سپید رود 50 درصد و رودخانه های داخل جلگه استان گیلان حدود 35 درصد نسبت به مدت مشابه بلند مدت کاهش نشان می دهد .
وی افزود : هم اکنون میزان ذخیره آب سد سپید رود 850 میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 120 میلیون متر مکعب و نسبت به مدت مشابه سال 95 حدود 200 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
لطفی خاطرنشان کرد : ذخیره برف در ارتفاعات بالادست سپید رود نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش دارد .
وی افزود: امیدواریم تا شانزدهم اردیبهشت ماه ، هنگام رهاسازی آب سد سپید رود برای آبیاری شالیزار ها ، ذخیره آب سد سپید رود به عنوان تنها سد مخزنی استان گیلان به حدود 900 تا 920 میلیون متر مکعب برسد.
وی بیان کرد : مدیریت شرایط موجود مستلزم وحدت همدلی و تلاش مستمر همه مسوولان ذیربط است و شرکت بهره برداری و آبیاری و زهکشی استان بایستی از همه ظرفیت ها استفاده کند.
لطفی در خصوص اهم اقدامات شرکت آب منطقه ای گیلان در فصل آبیاری و زراعی جاری گفت : تاکنون بیش از 700 کیلومتر لایروبی انهار در سطح استان انجام شده و میزان لایروبی تا شروع رها سازی آب سد به بیش از یک هزار کیلومتر خواهد رسید .
مدیر عامل آب منطقه ای گیلان به شالیکاران خارج از شبکه سد سپید رود توصیه کرد با توجه به کاهش بارش و آورد رودخانه های داخل جلگه استان هر چه سریعتر نسبت به کشت برنج با استفاده از منابع آبی موجود اقدام کنند.
استان گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که 180 هزار هکتار آن از ذخیره آب سد سپید رود و بقیه از رودخانه های داخل جلگه استان آبیاری می شوند .
هر سال از شالیزار های استان گیلان 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید .
6070 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.