به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا ؛ اصغر خودکار رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت با اعلام این خبر گفت : تعداد 50 فلامینگو در استخرهای کشت و صنعت و دامپروری سفیدرود رشت فرود آمده و ماموران یگان حفاظت محیط زیست این اداره با گشت های مداوم به کار حفاظت از این گونه زیبا و حمایت شده مشغول هستند.
وی با بیان این که فلامینگو از پرندگان تحت حمایت و حفاظت جهانی و شکار ممنوع هستند افزود: مبلغ دوازده میلیون ریال جریمه ضرر و زیان برای شکار این گونه تعیین شده است .
فلامینگوها یکی از شناخته شده ترین پرندگان جهانند، آنها به دلیل رنگ پرهایشان مشهورند، فلامینگوها در دریاچه های کم عمق، باتلاق های جنگل های حرا و جزایر شنی آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا زندگی می کنند.
واژه «فلامینگو» از واژه اسپانیایی و لاتین «فلامنکو» به معنی آتش ، گرفته شده و به رنگ روشن پر این پرندگان اشاره دارد.
فلامینگوها پرندگانی آبزی محسوب می شوند، آنها از نظر ژنتیکی نزدیک ترین خویشاوند مرغابی شانه به سر (grebes) هستند.
فقط 6 گونه فلامینگو در جهان وجود دارد اما آنها در سراسر جهان از کارائیب و آمریکای جنوبی گرفته تا آفریقا، خاورمیانه و اروپا یافت می شوند.
طول بال فلامینگوها به یک تا یک و نیم متر می رسد. فلامینگوها هنگام غذا خوردن نفس شان را نگه می دارند. موقع استراحت روی یک پا می ایستند. هنگامی که فلامینگوها در گله پرواز می کنند اوج سرعت آنها می تواند به 56 کیلومتر در ساعت برسد.
طول عمر فلامینگوها در حیات وحش 20 تا 30 سال اما در اسارت تا 50 سال و بیشتر هم ثبت شده است.
فلامینگوها پرندگانی تک همسری هستند که هر سال تنها یک تخم می گذارند، در صورتی که تخم از دست برود و یا آسیب ببیند، آنها معمولاً تخم جایگزینی نمی گذارند.
جوجه های فلامینگوها به رنگ خاکستری یا سفید متولد می شوند و سه سال به طول می انجامد تا پرهای تزیینی شان به رنگ نارنجی، صورتی یا قرمز بالغ ها در آید.
رنگ صورتی، نارنجی و یا قرمز پرهای یک فلامینگو به خاطر رنگدانه کاروتنوئید موجود در غذایشان ایجاد می شود. رژیم غذایی فلامینگوها حاوی میگو، پلانکتون، جلبک و سخت پوستان است.
فلامینگوها، پرندگانی اجتماعی هستند که وقتی در گله های خیلی کوچکند فعالیتشان را خوب انجام نمی دهند. بنابراین یک گله معمولی از چند 10 پرنده تشکیل شده، گله هایی حاوی یک میلیون فلامینگو و یا بیشتر نیز ثبت شده است.
فلامینگوی آند بیشتر از همه گونه های فلامینگوی دیگر در معرض تهدید است و برآوردها نشان می دهد فقط 30 هزار از این پرنده در حیات وحش باقی مانده است.
در طول مهاجرت، آنها با سرعت حدود 56 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند و فاصله ای بیش از 480 کیلومتر را می پیمایند تا به زیستگاه جدیدشان برسند.
بزرگ ترین تهدیدها برای فلامینگو شکارچیان و از دست رفتن زیستگاه ها است، شکارچیان این پرندگان را برای پرهای تزئینی شان به طور غیر قانونی شکار می کنند، همچنین انسان ها فلامینگوها را شکار می کنند تا تخم هایشان را جمع آوری کنند و به عنوان غذا از آنها استفاده کنند و یا گوشت آنها را مصرف می کنند.
6070 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.