رسول امیدی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر کالاها محصولات کشاورزی، شیمیایی، معدنی و فلزی، مواد غذایی، سیمان، گچ، شوینده، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، پوشاک، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و مواد پلاستیکی بوده و به جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر شده است.
وی با اشاره به حمل و نقل 75 هزار تن کالا به ارزش 131 میلیون دلار از گمرک آستارا در سال گذشته اضافه کرد: این میزان حمل و نقل خارجی ورودی در مقایسه با سال ماقبل، از لحاظ وزن 28 درصد و از نظر ارزش 10 درصد افزایش داشته است.
امیدی بیشتر کالاهای حمل و نقل ورودی را لوازم چوبی، فراورده های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن ذکر و اضافه کرد: این کالاها از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به ترکیه، عراق و امارت متحده عربی حمل شده است.
امیدی ادامه داد: پارسال 291 هزار تن کالا شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبل، ماشین آلات، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، گچ، سیمان، ظروف شیشه ای، پوشاک، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی به ارزش یک میلیارد و 318 میلیون دلار از گمرک آستارا به جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین حمل شده و این رقم در مقایسه با سال 95، از لحاظ وزن 23 درصد و از نظر ارزش 37 درصد افزایش داشته است.
وی یاداور شد: سال گذشته 121 تن کالا به ارزش 331 هزار دلار در قالب تجارت چمدانی از گمرک آستارا به خارج از کشور و اغلب به جمهوری آذربایجان صادر شد و بیشتر آنها مواد غذایی، پلاستیکی و محصولات کشاورزی بود.
مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا، شمار تردد کنندگان از آن را در سال گذشته، 737 هزار و 823 نفر ذکر و بیان کرد: تعداد ترددکنندگان خروجی، پنج درصد و ورودی سه درصد کاهش داشته است.
امیدی درآمد عمومی گمرک آستارا در سال گذشته را 564 میلیارد و 195 میلیون ریال اعلام و اظهار کرد: این رقم نسبت به سال ماقبل، سه درصد کاهش داشته است.
اداره کل گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، حمل و نقل داخلی و خارجی، صدور موافقت نامه تجارت بین المللی و برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور است.
7105 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.