منطقه گردشگرپذیر حیران متعلق به جمهوری اسلامی ایران، استان سرسبز گیلان و شهرستان شهیدپرور و ولایتمدار بندر مرزی آستارا است و اسناد تقسیمات کشوری گواه این ادعاست.
منطقه کوهستانی حیران که در کشور پهناور و عزیزمان و در جاده آستارا به اردیبل قرار دارد، جزو مناطق مصوب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان است و برای توسعه گردشگری طبیعی در کشور از بهترین مناطق به شمار می رود، بعد از عبور از تونل استان اردبیل به سمت شهرستان مرزی آستارا به ترتیب دو روستا به نام های ونه بین و حیران قرار دارد که از روستاهای بخش مرکزی آستارا در استان گیلان بوده و بر اساس قوانین و مدارک مستند و موجود در تقسیمات کشوری این دو روستا در حوزه جغرافیایی و سیاسی شهرستان مرزی آستارا قرار دارند.
منطقه کوهستانی حیران که در طول سه سال گذشته همواره به دلیل پرونده زمین خواری و همچنین ویلاسازی در آنتن رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته بود، در حال حاضر با اقدام قاطع مسئولان کشوری و مسئولان آستارا و استان گیلان به هیچ شخص خاصی اعم از حقیقی و حقوقی اجازه دست درازی به چشم اندازهای منطقه زیبای آن داده نمی شود.
گردنه حیران از نقاط دیدنی و پرجاذبه کشور است و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در بازدید از این منطقه به عظمت و قدرت الهی بیشتر پی می برند، منابع طبیعی سرمایه اصلی همه مردم ایران است و گیلانیان نیز به اهمیت عرصه های منابع طبیعی به خوبی واقف هستند، متاسفانه در طی سال های گذشته بحث تعلق منطقه کوهستانی حیران به استان گیلان و یا استان اردبیل و انتقاد های تند و بدون کارشناسی برخی از نمایندگان استان های همجوار گیلان در رابطه با نصب تابلوهای مختلف اعم از بخشداری مرکزی، دهیاری و اداره حفاظت محیط زیست آستارا در محدوده حیران، باعث ایجاد حساسیت موضوع در دو استان گیلان و اردبیل شد.
همه باید به قانون متعهد باشیم و اگر حرفی خلاف قانون زده شود به طور یقین تبعات خاص خود را خواهد داشت، مسئولان استان اردبیل باید برای حریم جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی استان گیلان که مورد تایید وزارت کشور است احترام قائل شوند و به قوانین تقسیمات کشوری تمکین کنند.
در حال حاضر و طبق صدور نامه شماره 18310/76 مورخه 22 اردیبهشت 1394 معاون راهداری سازمان راهداری های کشور مبنی بر انطباق نگهداری راه ها بر اساس مرز جغرافیایی استان ها و به استناد بند مصوب آن، مقرر شده کلیه مجوزهای عمرانی در حاشیه 20 کیلومتری جاده حیران توسط ادارات ذیربط استان گیلان و شهرستان آستارا صادر شود.
در دهه 70 و در پی تأسیس اداره کل راه و ترابری استان اردبیل، 20 کیلومتر از جاده کوهستانی حیران در محور مواصلاتی استان گیلان به استان تازه تأسیس اردبیل واگذار شد که این مسأله پس از گذشت دو دهه موجب بروز مشکلات عدیده برای اهالی منطقه حیران و و نه بین شد که با پیگیری های مسئولان وقت شهرستان و در پی آن صدور دستور استاندار وقت گیلان، شرایط برای اخذ استعلامات توسط اهالی منطقه از شهرستان آستارا و استان گیلان، تسهیل شد.
مسئولان ذیربط دو استان باید با قاطعیت تمام مانع فعالیت برخی جریانات حاشیه ای در این رابطه شوند و با رعایت قانون تقسیمات کشوری و درگیر نشدن با یکدیگر، عزت و اقتدار ملی را در مقابل دشمنان نشان بدهند.
7105 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.