به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سیزدهمین روز نوروز ، روزی به یاد ماندنی است و به خاطر تحول در طبیعت، حتی آنهایی که به هر دلیلی فرصت گردش در طبیعت را به دست نیاورده یا نو شدن و رویش طبیعت را ندیده اند، باید دل را به طبیعت بزنند و در پاسداری همگانی از طبیعت مشارکت کنند.
سیزده بدر یا روز طبیعت در فرهنگ تالشان از روزهای ویژه است و نه تنها یک روز نحس نیست، بلکه روزی مغتنم برای توجه به طبیعت و فرصتی برای نظاره به رویش و تحول است و طبیعت بکر و دل انگیز تالش و آداب و رسوم سنتی تالشی ها با عناصری نظیر درخت، جنگل، چمنزار و آب از احترام ویژه ای برخوردار است.
مردم تالش به ویژه بانوان این شهرستان در روز طبیعت با پوشیدن لباس های زیبا و چشم نواز محلی، گوشه ای از فرهنگ غنی و هنر فاخر تالشان را به نمایش می گذارند.
در این روز بسیاری از مناطق کوهستانی، جنگلی، ساحل و جلگه در هوای لطیف بهاری به بوستان ها، تفرجگاه ها و مناطق گردشگرپذیر و مکانی برای لذت و آرامش مردم تبدیل می شود.
گره زدن سبزه به ویژه توسط دختران دم بخت، انداختن ماهی قرمز و سبزه های سفره هفت سین به آب، پریدن از روی آب، هدیه به کودکان و دیدار با بزرگان خانواده از آیین هایی است که همه ساله توسط مردم تالش در روز 13 فروردین اجرا می شود و از صبح روز سیزده بدر حرکت دسته جمعی خانواده های تالشی به دشت، جلگه، جنگل و ساحل دریا آغاز می شود، به طوری که خیابان های شهر خلوت و تفرجگاه ها و مناطق گردشگری مملو از جمعیت می شود.
پخت انواع آش، ماهی پلو، لونگی و سایر غذاها از رسومی است که توسط مردم و به خصوص از سوی زنان تالش در دامنه طبیعت در روز 13 بدر انجام می شود، تا لذت تعطیلات عید بر کام اعضای خانواده ماندگار شود.
دختران دم بخت برای گشایش بخت خود سبزه‌ها را گره می زنند و سرودهای محلی می خوانند و سبزه‌های گره زده را در آب می‌اندازند و به منازل خود برمی‌گردند.
دامنه کوه ناله داغی، پارک جنگلی سیاهداران، ساحل قروق، روستاهای زیبای جوکندان، تکی در تالش، لمر سفلی، آلالان و گیسوم در اسالم، جاده اسالم به خلخال، ییلاقات الماس، طولارود، مریان، آق اولر و سوباتان از مناطق گردشگری تالش است و در روز طبیعت هزاران گردشگر و مسافر را در خود جای می دهد و همه در کنار لذت بردن از طبیعت، برای پاسداری و نظافت آن همکاری می کنند.
شهرستان گردشگرپذیر تالش با 200 هزار نفر جمعیت در بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.
7106 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.