ساسان اکبری پور روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: در راستای گشت و نظارت ویژه ایام نوروز توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست ،فردی که قصد تصرف بیش از چهار هکتار اراضی پر ارزش تالابی در منطقه کرکان را داشت، شناسایی و ضمن جلوگیری از تصرف غیرقانونی با اخذ دستور مقام قضایی انزلی و همکاری نیروی انتظامی شهرستان، اقدام لازم به عمل آمد .
وی با اشاره به این که برخی افراد سودجو با تصور تعطیلی نیروهای حفاظتی برای تصرف اراضی در ایام نوروز اقدام می کنند، افزود: نیروهای کشیک به صورت شبانه روزی در 2 نوبت در 19 پاسگاه محیط بانی استان و اداره های محیط زیست شهرستان ها از زمین خواری و تالاب خواری متخلفان جلوگیری می کنند.
اکبری پور یاداور شد: 60 روستای حاشیه تالاب انزلی در شهرستان های انزلی، صومعه سرا و رشت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این نعمت الهی در زمینه هایی چون گردشگری ، صید و صیادی، پرورش آبزیان و اردک، تردد و برداشت نی برای تولید صنایع دستی و تامین آب کشاورزی بهره می برند.
وی با بیان این که تالاب انزلی مهمترین زایشگاه طبیعی آبزیان دریای خزر است تاکید کرد : حفاظت از تالاب برای همه ما یک امر حیاتی است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان اظهار داشت: محیط بانان از اقشار کم درامد هستند و در تمام ایام سال حتی در تعطیلات برای حراست از طبیعت تلاش بسیاری می کنند.
به گزارش ایرنا، تالاب انزلی به وسعت حدود 200 کیلومتر مربع در محدوده شهرستان های انزلی، رشت و صعومه سرا قرار دارد. این تالاب نقش مهمی در زیست بوم گیلان و کشور داشته، مهار کننده سیل های ویرانگر و تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است. این تالاب سال 1354 در فهرست تالاب های بین المللی رامسر به ثبت رسید .
علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب به لحاظ کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن پیوند خورده است.
فاضلاب های صنعتی، خانگی،بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی ، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله ها ، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی ، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه ها و انتقال آلودگی ازدریا و نوسانات آب دریا حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است.
این معضلات تالاب انزلی را سال 1993 در فهرست تالاب های در معرض خطر (مونترو) قرار داد.
مدیریت پسماند، مدیریت پساب، مدیریت رسوب، کاشت درخت در حوزه آبریز تالاب و جلوگیری از ورود رسوبات بیشتر به تالاب، جلوگیری از ورود پسماند به رودخانه ها و دریای خزر، جلوگیری از ورود پساب های گوناگون از طریق ساخت تصفیه خانه فاضلاب ، جلوگیری از تعدی افراد به حریم تالاب و تصرف اراضی تالابی، جلوگیری از برداشت بی رویه آب از تالاب و رعایت حقابه تالاب باید به جد پیگیری شود.
6030/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.