به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ عصر پنجشنبه در این جشنواره کتاب تحلیلی و پژوهشی 'نوروز در دو سوی آستارا رود' اثر آرمین حیدریان مشتمل بر آئین ها، باورها و اشعار نوروزی تالشان ایران و جمهوری آذربایجان معرفی شد.
نقالی بخش رستم و سهراب شاهنامه توسط منصور سفیدگر، برپایی نمایشگاه هفت سین کتاب و مسابقه کتاب خوانی و نقاشی از بخش های مختلف این جشنواره بود.
فرماندار آستارا در این جشنواره گفت: مردم آستارا از دیرباز به کتاب و مطالعه علاقمند هستند و تاسیس نخستین کتابخانه گیلان در این شهرستان گواه روشن این ادعاست.
یونس رنجکش اظهار داشت : در ایام نوروز در کنار ایجاد نشاط اجتماعی باید به تقویت فرهنگ مطالعه کمک کرد و برگزاری همایش ها و جشنواره ها گام مهمی در احیای جایگاه کتاب است.
وی با اشاره به اینکه گردشگران علاوه بر ظرفیت های اقتصادی باید با فرهنگ آستارا نیز آشنا شوند، افزود: توجه به زیرساخت‌ها و توسعه فضاهای فیزیکی و کتابخانه ها برعهده دولت است و پاسخگویی به این مطالبات نیازمند مشارکت های عمومی است.
آرزو عباس زاده سرپرست اداره کتابخانه های عمومی آستارا نیز در این آئین گفت: اهمیت به کتاب و کتابخوانی موجب توسعه فرهنگی و ترویج مطالعه در جامعه می شود.
وی از مسئولان و مدیران فرهنگی و اجتماعی آستارا خواست به گسترش و ایجاد مراکز کتابخوانی و کتابخانه های عمومی توجه ویژه داشته باشند.
داریوش ملک زاده رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز در ادامه این آیین گفت: تقویم جشنواره های فرهنگی در شهرستان آستارا تدوین شده است و هر ماه، یک جشنواره نظیر گل گاو زبان، آش دوغ و بلال حیران برگزار خواهد شد.
وی افزود: غذاهای محلی آستارا نقش عمده ای در جذب گردشگر دارند و چهار غذای لونگی، باسترما، بورانی پلو و چغرتما فرایند ثبت در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را طی می کنند و امیدواریم با ثبت آنها، ظرفیت آستارا در گردشگری غذا تقویت شود.
چهار کتابخانه شهرستان آستارا یک هزار و 500 مترمربع مساحت و 2 هزار نفر عضو فعال دارد.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان با میزبانی چند میلیون مسافر در سال و تردد بیش از 800 هزار گردشگر داخلی و خارجی از مرز آن، جزو 20 شهر گردشگرپذیر کشور است.
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.