با نگاه به نام ها و شعارهای سال های گذشته که به شاخص های دولت، ملت، همدلی، همزبانی و اقتصاد مقاومتی آراسته شده بود؛ انتخاب هوشمندانه شعار سال 97 مکملی شفابخش برای درمان درد اقتصادی کشور و راهکار قاطع رفع مشکلات کارگران است و تحقق هدف های متعالی این عنوان مبارک، احساس مسئولیت و همدلی همگان را می طلبد.

** تاثیر شعار سال در حوزه کار و کارگر
در یک نگاه کلی حمایت از کالای ایرانی به منزله حمایت از تولیدکنندگان، کارآفرینان و کارگران ایرانی و تضمین بازگشت سرمایه آنهاست و تولیدکننده و کارگر داخلی را به افزایش کیفیت محصولات، انگیزه رقابت با کالاهای مشابه خارجی، اشباع بازار تقاضا و استقلال اقتصادی فرا می خواند.
انتقاداتی که از سوی کارگران برخی از مجموعه های تولیدی در گوشه و کنار کشور مشاهده می شود، برخاسته از ضعف و بی ثباتی درآمد کارفرمایان و صاحبان مشاغل است و توجه ملی به خرید کالای ایرانی، چرخ کارگاه ها و کارخانه های راکد و نیمه فعال را به حرکت در خواهد آورد و به افزایش و تثبیت درآمد کارفرمایان، تقویت مالی کارخانه ها و پرداخت بموقع حقوق و مزایای کارگران منجر خواهد شد.

** شعار سال و صادرات و واردات
همواره واردات کالاها به تضعیف تولید داخلی و صادرات آن به تقویت تولید ملی منجر می شود و ایجاد توازن بین آنها یا برتری صادرات بر واردات، به توان تولید داخلی بستگی دارد و خرید کالای ایرانی، کلید قفل این مشکل است و با وجود تولید کالاهای با کیفیت و کافی در داخل کشور، نیاز به واردات آنها احساس نخواهد شد و برند سازی، صادرات و ارزآوری محصولات داخلی افق روشنی را برای اقتصاد میهن رقم خواهد زد.
عزم تولیدکنندگان به صادرات بیشتر، رقابت محصولات داخلی با خارجی را افزایش خواهد کرد و تداوم این روند باعث برندسازی محصولات ایرانی و تسخیر بازارهای منطقه می شود.
رواج صادرات و کاهش تدریجی واردات در رونق حمل و نقل داخلی و برون مرزی کالاها نیز موثر خواهد بود و افزایش حجم کالاهای صادراتی، مشاغل مستقیم و غیرمستقیم جدیدی را در حوزه مسیرهای هوایی، زمینی، دریایی و ریلی ایجاد خواهد کرد.

** نام سال و رونق صنایع بسته بندی
رقابت پذیری کالای ایرانی با مشابه خارجی، مستلزم کیفیت قابل قبول و استاندارد لازم است و علاوه بر نوع، جنس و کیفیت باید بسته بندی کالا نیز مرغوب و مشتری پسند باشد و بازاریابان با رصد ذوق و ذائقه مشتریان خارجی خود، بسته بندی کالاها را هدفمندتر خواهند کرد و به تدریج صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته بندی رونق خواهد گرفت و علاوه بر ایجاد مشاغل مختلف، شهرت محصول ایرانی در بازارهای منطقه فزونی می یابد.

** تقویت باور به توان تولید ملی
امروزه بسیاری از کالاهای ایرانی از مرغوبیت لازم برخوردار است اما به دلیل رغبت خریداران به مارک ها و عنوان های خارجی، تولیدکنندگان داخلی اغلب محصولات خود را با برندهای خارجی عرضه می کنند و بی شک، با هدایت مردم به خرید کالای ایرانی، تولیدکنندگان ایرانی محصولات خود را با افتخار و با نام و نشان ایرانی عرضه خواهند کرد و با سری بلند و سینه ای فراخ، به رقابت با کالاهای مشابه خارجی می پردازند.
اکنون چشم خریدار به دنبال کالای مرغوب است و متاسفانه برند خارجی نقش بسته بر بسیاری از کالاهای ایرانی، خریدار را از باور ایرانی بودن آن باز می دارد و فروشنده نیز از بیم کسادی بازار، داخلی بودن کالای خود را کتمان می کند اما اگر خریداران با احساس تعهد به نام و شعار سال، به دنبال کالای ایرانی باشند و آرم خارجی از پیشانی محصول با کیفیت داخلی برداشته شود؛ اتفاق مبارکی در کشور روی خواهد داد و کالای خارجی هرگز توان رویارویی با رقیب ایرانی را نخواهد داشت.
اکنون که بزرگراه ماشین اقتصاد کشور ترسیم شده ، باید بدون توجه به مسیرهای فرعی، با شتاب تمام در راه تعریف شده حرکت کنیم و بخش های مالی و بانکی نیز همراه شوند و رسانه های جمعی، واعظان و خطیبان نیز همراهی خود را نشان دهند تا هدف های متعالی نام و شعار سال 97 تحقق یابد.
**مسئول دفتر ایرنا در آستارا
7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.