صادق خاصی پور روز سه شنبه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا افزود: 10 نفر از کارشناسان اداره کل شیلات گیلان با مشارکت بخشداری و شورای اسلامی شهر لوندویل آستارا تا اواسط اردیبهشت سال آینده به تکثیر ماهی ها اقدام خواهند کرد.
وی اضافه کرد: کارشناسان با ایجاد سد توری ماهیان مولد را صید و از آنها به روش مصنوعی، تخم و اسپرم می گیرند و تخم های لقاح یافته، جهت پرورش به کارگاه های تکثیر در مرکز استان گیلان منتقل و پس از رسیدن به وزن یک تا سه گرم، در رودخانه چلوند آستارا رهاسازی می شوند.
وی یادآور شد: بسیاری از رودخانه های گیلان بنا بر عوامل زیست محیطی، شرایط تخم ریزی ماهیان را ندارند و عملیات تکثیر مصنوعی به غنی سازی ذخایر ماهی ها کمک می کند.
خاصی پور ادامه داد: بیش از 90 درصد ماهیان صید شده، حاصل تکثیر مصنوعی است و امسال بیش از پنج میلیون بچه قطعه ماهی سفید در رودخانه چلوند آستارا رها شده است.
رودخانه های چلوند و آستاراچای شهرستان آستارا، بستر مناسب ترمیم ذخایر دریایی، تولیدمثل و تخم ریزی ماهیان استخوانی هستند و امکان رهاسازی میلیون ها قطعه بچه ماهی استخوانی در آنها وجود دارد.
بندر مرزی آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و ساحل دریای خزر قرار دارد و در 18 کیلومتر نوار ساحلی این شهرستان، ماهی استخوانی صید می شود و امسال پنج هزار و 447 کیلوگرم از این نوع ماهی صید شده است.
7105 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.