این مسیر کوهستانی و جنگلی هرلحظه شما را با مناظر دیدنی اش غافلگیر می کند که با عبور از کنار شالیزار های سرسبز و زیبا و باغهای چای روحتان را جلا می دهد تا آنجا که پس از رسیدن به منطقه ی لونک در سمت چپ آن آبشار زیبا و منطقه توریستی لونک رخ می نمایاند.
اختلاف آبشار تا دره ی لونک گاه به 100 متر هم می رسد که یکی از زیباترین تصاویر طبیعی را پیش روی هر بیننده ای قرار می دهد.
سرچشمه آب این آبشار از برف کوههای بالا دست و چشمه ای آن است که کم و زیاد می شود ولی به هر حال آبشار لونک یک آبشار دائمی محسوب می شود و در تمام ایام سال آب دارد.
منطقه زیبا و توریستی لونک هرچند امکانات رفاهی کافی ندارد اما واقع شدن آن در دل جنگل و داشتن آبشار چهارفصل میزبان همگان حتی مهمان های خارجی است.
آبشار لونک متشکل از دو آبشار متوسط است که همچون فرزندان دوقلو در آغوش طبیعت قرار گرفته اند که آب پس از سقوط از این آبشار 6 متری به رودخانه شم رود می ریزد ، رودخانه ای که از ابتدا تا انتهای آن برای کشاورزان مثمرثمر است و یکی از زیباترین رودخانه های شهرستان سیاهکل محسوب می شود.
منطقه ی زیبای لونک و آبشار آن علاوه بر اینکه توسط گردشگران داخلی و خارجی در تمام ایام سال خصوصا بهار و تابستان مورد استفاده قرار می گیرد ؛ برای عروس و دامادهای منطقه ی سیاهکل هم مکانی فراموش نشدنی است چرا که در روز پیوند شان برای آمدن به کنار آبشار و جنگل اطراف آن برنامه ریزی می کنند تا تصاویر زیبا را ثبت کنند.
در کنار این آبشار رستوران ، سرویس بهداشتی و آلاچیق ها و البته فروشگاه صنایع دستی وجود دارد. اما یکی از شاخص ترین جاذبه های انسانی کنار آبشار وجود غرفه ی عکاسی با لباس محلی است که توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است و گردشگران و مهمان های خارجی و داخلی با پوشیدن لباس محلی عکس می گیرند تا این صحنه ی طبیعی را با سنت بومی آمیخته کرده و به یادگار داشته باشند.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری سیاهکل در مورد منطقه توریستی لونک گفت تا چند دهه قبل که راه ارتباطی سیاهکل به دیلمان کامل نشده بود منطقه لونک یک ایستگاه محسوب می شد .
محمد باقری اظهار داشت:مسافران را از سیاهکل به سمت لونک می برد و البته از آنجا با اسب و قاطر به دیلمان و بالا دست می رفتند به همین دلیل کم کم این منطقه مورد توجه قرار گرفت و بعد از کامل شدن شبکه جاده ای هر ساله جمعیت زیادی در قالب گردشگر از این مکان دیدن می کنند.
وی افزود: آبشار لونک نیز از سرریز آب شدن برف کوههای اطراف و چشمه های مناطق جنگلی بالا دست آبشار سرچشمه می گیرد .
وی به روستای لونک نیز اشاره کرد که بیشتر افراد آن به علت مهاجرت رفته اند و نام آبشار نیز از آنجا گرفته شده است .

باقری ادامه داد امکانات رفاهی که در منطقه توریستی لونک وجود دارد علاوه بر تعدادی آلاچیق که در بالای آبشار توسط سازمان گردشگری ساخته شده ؛ چند آلاچیق ، سرویس بهداشتی و رستوران و استراحتگاه ساخته شده توسط بخش خصوصی است.
وی مهمترین معضل و مشکل منطقه لونک را نداشتن برق عنوان کرد البته این منطقه فاقد آب و تلفن و گاز نیز می باشد و آب مصرفی رستوران نیز از چشمه های اطراف تامین می شود.
رئیس میراث فرهنگی سیاهکل در ادامه گفت در ایام تعطیل خصوصا بهار و تابستان و آخر هفته ها جمعیت زیادی از منطقه لونک و آبشار آن دیدن می کنند اما آمار دقیقی از تعداد دیدارکنندگان سالانه از این منطقه در دست نیست.
وی پایان به برنامه های سازمان گردشگری در مورد بهسازی منطقه لونک اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان یکسری برنامه برای بهسازی منطقه دارد و امسال نیز یک پیشنهاد در این زمینه به فرمانداری داده شده مبلغی نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.
اگر دیدن منظره ای زیباو دیدنی در دل جنگل را دوست دارید به آبشار لونک بسنده نکنید و حدود نیم ساعتی مسیر کوهستانی بالای آبشار را بپیماید که وارد روستایی زیبا با خانه های کاه و گلی می شوید که زیستن در دل طبیعت و جنگل را به شما هدیه می دهد.
در روستای لونک هیچ گونه امکانات رفاهی ای وجود ندارد و ساکنان آن مایحتاج خود را از پای آبشار و کنار جاده تا بالای کوه و روستا را یا به صورت کوله پشتی می برند و یا با اسب و قاطر حمل می کنند.
البته جمعیت زیادی در این روستای جنگلی زندگی نمی کنند و به خطر نبود امکانات اغلب ساکنان آن مهاجرت کرده اند اما همان چند خانوار باقی مانده به صورت سنتی زندگی می کنند و شغل شان هم زنبور داری و دام داری است .
ساکنان روستای لونک سوخت شان را با هیزم های شاخ و برگ خشک درختان نامین می کنند و روشنایی شب شان هم فانوس و چراغ های نفتی می باشد.
زندگی در دل طبیعت زیبا با منظره دیدنی اش لذت بخش است و این چند خانوار نیز به این زندگی طبیعی اما سخت خو گرفته و عادت کرده اند.
بخشدار بخش مرکزی سیاهکل در مورد منطقه گردشگری و توریستی لونک به خبرنگار ایرنا گفت :منطقه لونک نگین گردشگری بخش مرکزی سیاهکل است و با توجه به موقعیت و طبیعتی که دارد ، مسیر ارتباطی بین سیاهکل به دیلمان محسوب می شود .
زهرا میراعلمی اظهار داشت :ما برای منطقه لونک بحث پارک مجازی یا موزه مجازی را مطرح کرده ایم که این در واقع اپلیکیشنی است که کلیه ی جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی را در اختیار افرادی که وارد منطقه لونک می شوند قرار می دهد.
وی به روستای بالای آبشار لونک نیز اشاره کرد و افزود این روستا دارای 3 خانوار است و با توجه به ظرفتی که در آن منطقه وجود دارد بحث بوم گردی را برای آنجا مطرح کرده ایم با توجه به معماری سنتی که در روستای لونک وجود دارد مناسب این کار است.
میراعلمی ادامه داد از پای آبشار لونک که آسفالت هست تا خود روستای لونک نزدیک به 700 تا 800 متر به صورت سربالایی در دل جنگل فاصله وجود دارد که بخشی از این راه پله گذاری شده و برای باقی مانده راه هم می خواهیم پله گذاری کنیم تا جاذبه آنجا به یک جاذبه گردشگری کاملی تبدیل شود.
منطقه توریستی لونک و آبشار آن جلوه ای از طراوت، شادابی و زیبایی در دل جنگل های انبوه را به نمایش می گذارد که دیدار از این منطقه را به خاطره ای فراموش نشدنی تبدیل می کند. زیبایی این منطقه وصف ناپذیر است و آب و هوای مساعد آن جذابیت ویژه ای به آبشار و منطقه لونک بخشیده است.
شهرستان سیاهکل با یکهزار و 50 کیلومتر چهارمین شهرستان استان گیلان از لحاظ وسعت محسوب می شود که دارای جاذبه های گردشگری زیادی است که مهمترین آنها پارک جنگلی لونک ، آبشار و روستای لونک است.
گزارشگر : لیدا حاجی پور
7297
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.