محمدحسن طالبیان در جریان سفر به استان گیلان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ساختمان تاریخی شهرداری رشت نیاز به مقاوم سازی و مرمت اساسی دارد و ساختمان هتل ایران نیز در جنب میدان شهرداری، باید مرمت شود و این دو ساختمان به همراه ساختمان تاریخی پست، پس از مرمت، تعمیر و مقاوم سازی به موزه تبدیل خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: براساس تفاهمنامه ای که با استانداری گیلان امضاء شده؛ ساختمان شهرداری رشت به موزه منطقه ای استان گیلان، ساختمان شورای شهر در میدان صیقلان به موزه مشروطیت و ساختمان قدیمی پست هم به موزه پست تبدیل می شوند و هتل ایران هم به فعالیت قبلی خود و مقصد گردشگری بازمی گردد.
به گفته طالبیان، براساس این توافق ساختمان شهرداری رشت در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می گیرد و با مشارکت بخش خصوصی به موزه تبدیل خواهد شد و سازمان میراث فرهنگی به اداره پست هم کمک می کند که با مشارکت آن اداره، ساختمان قدیمی به موزه پست تبدیل شود.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: مفاد این تفاهم نامه از سال آینده شکل اجرایی می گیرد و طرح های یادشده عملیاتی خواهند شد.
به گزارش ایرنا خانه اولین شهردار رشت حاج میرزا خلیل آقا رفیع یا عمارت زین العابدین اخوان، خانه ای قدیمی با عمری بیش از یکصد سال و با معماری منحصربفرد در میدان سید کلان یا صیقلان امروزی واقع شده که اکنون بعنوان ساختمان شورای شهرداری رشت مطرح است.
این خانه در دی ماه سال 1381 در اولین دوره شورای اسلامی رشت، از مالکان وقت خریداری شد و در اواخر همان سال، کار بازسازی آن توسط روبرت واهانیان آرشیتکت و مهندس ناظر بازسازی شد. عملیات بازسازی در اواخر سال 1382 به پایان رسید و هم اکنون ساختمان اداری شورای شهر رشت در این مکان قرار دارد.
کاخ شهرداری یا عمارت شهرداری رشت نیز ساختمانی است که بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ شمسی به دستور اداره بلدیه (شهرداری) رشت، در ضلع غربی میدان شهرداری با الهام از معماری سن پترزبورگ توسط آرتم سرداراف معمار ارمنی - آلمانی مقیم رشت ساخته شد و از آن زمان تاکنون، به عنوان ساختمان شهرداری رشت مورد استفاده قرار گرفته ‌است.
اولین شهر شب های روشن کشور جمعه شب در رشت افتتاح شد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز گذشته (شنبه) با همراهی برخی معاونان خود و مسئولان استانی، از چند طرح گردشگری و محیط زیستی استان بازدید و یک هتل پنج ستاره در لاهیجان و یک مجتمع اقامتی را در شهرستان رشت افتتاح کرد.
6029 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.