به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی گمرکات گیلان ، ابوالقاسم یوسفی نژاد اظهار داشت : طی یازده ماه امسال 224 هزار و 427 تن کالا از طریق گمرکات گیلان و از مبداء کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و اکراین به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، قرقیزستان، مناطق آزاد ترانزیت شده است .
وی ارزش کالاهای ترانزیت شده طی این مدت از گمرکات استان را 220 میلیون 394 هزار و 561 دلار عنوان کرد.
یوسفی نژاد عمده کالاهای ترانزیت شده از گمرکات گیلان را شامل سوخت، آهن آلات، چوب، تخته خودرو و ماشین آلات صنعتی، پوشاک و محصولات شیمیایی عنوان کرد.
وی در ادامه یاداور شد: در یازده ماه امسال 454 هزار و 138 تن کالا به ارزش 298 میلیون و 332هزار دلار صادرات از مبادی گمرکات گیلان صورت گرفت.
یوسفی نژاد افزود: از این میزان صادرات صورت گرفته از گمرکات استان گیلان گمرک انزلی با 103 میلیون و 614 هزار دلار و با وزن 100هزار و 341 تن صادرات کالای غیر نفتی درصد تغییراتی معادل 13 درصد رشد از لحاظ ارزش و 3 درصد رشد از لحاظ وزن، نسبت به مدت مشابه سال قبل را دارا بود.
ناظر گمرکات استان گیلان ادامه داد: کالاهایی نظیر محصولات نباتی،سبزیجات، میوه ،خرما،کشمش، چای، محصولات معدنی و مصنوعات آن، شیشه و مصنوعات آن، محصولات صنایع غذایی، محصولات نساجی و محصولات پلاستیکی عمده ترین اقلام صادراتی را به مقصد کشورهایی نظیر روسیه، آذربایجان، قزاقستان وعراق تشکیل می دهند و این چهار کشور در میان بیش از 30 کشور مقصد صادرات گمرکات گیلان به ترتیب رتبه اول تا چهارم را به خود اختصاص داده اند.
به گفته وی کشورهایی نظیر افغانستان ،گرجستان، هند، سوریه ،ترکمنستان ، امارات ،ترکیه از عمده ترین طرف های تجاری این گمرکات محسوب می شوند.
وی همچنین از واردات افزون بر یک میلیون و 843 هزار و 940 تن کالا به ارزش 878 میلیون و 209هزار و 339دلار از طریق گمرکات استان گیلان به کشور سخن گفت.
یوسفی نژاد ادامه داد: عمده کالاهای وارد شده شامل آهن آلات و ماشین آلات صنعتی، لوازم برقی و قطعات آن چوب و تخته، گندم و جو و سایر محصولات شیمیایی است.
ناظر گمرکات گیلان یادآور شد: عمده واردات صورت گرفته گمرکات گیلان از کشورهای فدراسیون روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، ژاپن، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و امارات می باشد.
ناظر گمرکات گیلان در پایان افزود: در یازده ماه امسال 351 هزار و 419 نفر از مبادی گمرکی این استان به کشور وارد و 328 هزارو 946 نفر از کشور خارج شده اند.
گمرکات استان گیلان همواره یکی ازگمرکات پیشرو در ارائه رویه‌های نوین تشریفات گمرکی و مکانیزاسیون بوده‌است.
گمرک انزلی به عنوان مهمترین گمرک شمالی حاشیه دریای خزر با واقع‌شدن در کریدور شمال ـ جنوب و همسایگی دریایی با کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان با راه‌اندازی و اجرای برنامه‌های مختلف سیستمی طی این سالها گامهای بسیار بلندی جهت ارائه خدمات گمرکی ( واردات قطعی ـ صادرات قطعی ـ ترانزیت داخلی ، خارجی وکارنه تیرـ ورود موقت ـ امانات پستی ـ مبادلات مرزنشینان ) به صورت مکانیزه برداشته‌است. گمرک بندرانزلی بعلت موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. این گمرک در طول تاریخ همواره بعنوان دروازه ورود به اروپا و شاهرگ اتصال شمال به جنوب شناخته می شد و هم اکنون نیز جایگاه مهم و حساس خود را بعنوان یکی از مراکز مهم ورود کالا به کشور و نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب حفظ کرده است.
در حال حاضر رویه های، واردات قطعی، صادرات قطعی ، ترانزیت داخلی، ترانزیت خارجی ، ورود موقت، خروج موقت اتومبیل ، هدیه و سوغات، مرجوعی و مسافری در این گمرک اجرا می شود.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.