ولی جهانی چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حین عملیات گاز رسانی در محدوده 500 متری بیرون روستای ملکوت به سمت روستای سیاخلک املش، آثاری از رسوبات دریایی از نوع سنگ‌واره ( فسیل صدف) مشاهده و ادامه حفاری متوقف شد .
وی اظهار کرد: اگرچه ممکن است این مکان ها در یک کشور پیدا شوند، اما در واقع به‌غیر از مرزهای سیاسی، متعلق به بشریت هستند و باید با روش های مناسب مورد حمایت و حفاظت قرار گیرند.
جهانی بیان کرد: بر اساس شواهد تاریخی حیات در سنگ ها و رسوب های اطراف و زیر پاهای ما نهفته است که بخش مهمی از آن ها را شواهد دیرینه شناسی تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: فسیل های گیاهی و جانوری، نشانه هایی بی همتا، بسیار حساس و شکننده از شرایط جغرافیایی و زمین شناسی گذشته هستند؛ مکان های دارای فسیل، به خاطر فرسایش عادی و فعالیت های انسانی مانند ساخت وساز، معدن‌کاری و جاده سازی در معرض نابودی قرار دارند و در صورت تخریب و یا نابودی، قابل احیا نخواهند بود.
به گفته معاون میراث فرهنگی گیلان، حفاظت از میراث مشترک دیرینه شناسی، وظیفه تمامی افراد جامعه است تا علاوه بر متخصصان، نسل های آینده و عموم مردم هم بتوانند از این منابع طبیعی با ارزش بهره برداری کنند.
زمین های استان گیلان به دو بخش کوآترنر و پیش کوآترنر تقسیم می‌شود؛ اکثر نواحی کوهستانی استان که ارتفاعات دهستان سمام نیز شامل آن است به دوران پیش کوآترنر یعنی قبل از 2 میلیون سال پیش شکل گرفته است.
شهرستان املش با دو بخش مرکزی و رانکوه، در 75 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
اوایل آبان ماه امسال نیز به‌دلیل کشف یک حمام قدیمی (متعلق به دوره صفوی) در مسیر گازرسانی در روستای بیورزین بخش عمارلو از توابع شهرستان رودبار در جنوب استان گیلان پروژه مذکور متوقف شد.
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.